***Doktor Roh***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria.Hebatnya manusia, dengan otak yang Allah beri macam-macam perkara manusia fikirkan, cipta, adakan. Sesuatu yang nampak mustahil tapi berkat berfikir, praktis, usahakan, latih, bersungguh-sungguh akhirnya memberi hasil yang luar biasa.Kita ambil contoh penjinak binatang liar, harimau yang garang, pemangsa yang hebat, penuh keegoan, terkamannya, kukunya, taringnya sangat menakutkan tetapi setelah dididik, berubah patuh kepada…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Nabi Khidir dan ‘Ainul Hayat***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria.Pernah sampai pada kita kisah Saidi Syeikh mencari guru rohani yang akhirnya menemukan beliau dengan seorang guru yang menyambutnya dengan pukulan tongkat, nyaris mengenai Saidi. Rupa-rupanya ia cuma ujian dari guru mursyid itu, bukan benar-benar mahu memukul. Bila khadamnya menghidangkan air, bukan diberikan pada Saidi sebagai tetamu seperti kelaziman orang Arab tetapi dia sendiri…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Air***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria.Pagi tadi guna weinak Ummu Halimah, call Mak Muar, bertanya khabar. Dah lama tak jenguk mak dan abah. Musim sejuk di Irbid, teringatkan musim hujan di Kg Tengah. Entah tenggelam ke halaman rumah tu atau tak. Maklumlah hujan hampir setiap petang. Mak bercerita, musim cuti ramai yang buat majlis kahwin. Beberapa orang saudara mara…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Gabra Habis***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Gabra dibuatnya bila BUJ Ar minta anjang cakap tadi. Apa tidaknya, asalnya minta Syh Fauzan cerita perkembangan di Papua. Ketika BUJ Ar kata, Papua ni jauh sangat, spontan anjang cakap kat Syh Megat, jangan-jangan kena kat Irbid... Tiba-tiba betul, BUJ Ar minta cakap, allah... Baru kalut nak pasang mic lah, setting volume lah, unmute…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***الأخوّةُ بعد العداوةِ***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Beberapa minggu lepas anjang dan Us Zul ke pejabat Kementerian Buruh, Irbid untuk berbincang dengan pegawainya mengenai permohonan permit kerja yang rumit di sini. Pejabatnya rasanya lebih teruk dari pejabat-pejabat kerajaan di Malaysia tahun 80'an. Separuh dindingnya (dlm 2 meter) bercat kilat warna cream, separuh lagi cat putih. Di pintu masuk bangunan ada seorang memberi…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Berkat Mursyid***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria.Kadang-kadang rasa malas nak mencorat coret. Ada masanya sibuk, tak sempat. Tapi ada rasa bersalah sebab dah selalu menulis dan sedar ada yang membaca, walaupun tak ramai. Dari 1000 lebih kali link dibuka, kurang jadi 700 lebih, pastu kurang jadi 500 lebih, sebab malas tulis, orang pun malas baca. Bertambah malas bila, ada tulisan…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

Menyebutkan waktu dalam Bahasa Arab

Kongsikan kepada yang lain
Share

Pukul Lima05.00السَّاعَةُ الْخَامِسَةُPukul Enam06.00السَّاعَةُ السَّادِسَةُPukul Tujuh07.00السَّاعَةُ السَّابِعَةُPukul Lapan08.00السَّاعَةُ الثَّامِنَةُPukul Sembilan09.00السَّاعَةُ التَّاسِعَةُPukul Sepuluh10.00السَّاعَةُ الْعَاشِرَةُPukul Sebelas11.00السَّاعَةُ الْحَادِيَةَ عَشَرَةَPukul Dua Belas12.00السَّاعَةُ الثَّانِيَةَ عَشَرَةَثَانِيًاPukul Satu tepat01.00السَّاعَةُ الوَاحِدَةُ تَمَامًاPukul Dua tepat02.00السَّاعَةُ الثَّانِيَةُ تَمَامًاPukul Tiga tepat03.00السَّاعَةُ الثَّالِثَةُ تَمَامًاPukul Empat tepat04.00     السَّاعَةُ الرَّابِعَةُ تَمَامًاPukul Lima tepat05.00السَّاعَةُ الْخَامِسَةُ تَمَامًاPukul Enam tepat06.00السَّاعَةُ السَّادِسَةُ تَمَامًاPukul Tujuh tepat07.00السَّاعَةُ السَّابِعَةُ تَمَامًاPukul Lapan tepat08.00السَّاعَةُ الثَّامِنَةُ تَمَامًاPukul Sembilan…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

Al-Arqam Satu Penilaian

Kongsikan kepada yang lain
Share

AL-ARQAM SATU PENILAIAN   Mutakhir ini timbul keresahan daripada ahli PERMAI terhadap amalan yang diamalkan oleh syarikat berdaftar Global Ikhwan, yang juga terdapat sebuah cawangannya yang sah di Irbid, Jordan ini atau lebih khusus lagi Restoran Nur Muhammad. Global Ikhwan ini dahulunya juga dikenali sebagai Jamaah Darul Arqam. Jamaah ini pernah diharamkan oleh pihak JAKIM…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Islam Agama Fitrah***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria.Korang semua tau Islam agama fitrah. Sebab apa? Sebab apa yang fitrah suka, islam dorong-dorongkan. Antaranya, fitrah manusia suka berjalan-jalan, ziarah-ziarah, melawat sesuatu tempat atau mengunjungi orang ternama, wali Allah. Maka Islam mendorong lagi dengan Allah tetapkan menziarahi sesuatu tempat untuk mendapat kekuatan roh, mendalami sejarah perjuangan umat terdahulu adalah sunat.So, rugilah kalau dah…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***empayar Rom yang telah runtuh***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Syh Lan dah sampai Malaysia, kali ni jalan-jalan di sini dengan Syh Megat Jiwa, Us Zul, Ibu Matun, si kecil Halimah dan ibunya. Kebetulan ada urusan di Amman. Mula-mula ke Dakhiliyah (KDN) urusan visa anak. Dah 2 minggu, 3 kali pergi masih belum selesai. Ada maksud Tuhan. Pastu terus ke Wast Balad.(Pusat Bandaraya)…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more