***Lazatnya Muffin Ikhwan!!!***

Kongsikan kepada yang lain
Share

IMG_00006246_edit1Salam ceria,
Di Segambut, selain dari pasaraya yang berwibawa, food court dengan ubi rebus dan ikan keringnya, butik Nur Muhammad yang membekalkan pakaian Islam terkini, ada projek terkini GISB Holdings Sdn Bhd iaitu bakeri yang mengeluarkan ‘Muffin Ikhwan’ pelbagai perisa.

Dah 4 kali anjang ke sana. Melihat sendiri bagaimana proses pembuatan muffin oleh pekerja asal bakeri tersebut dibantu oleh staf-staf GISB yang sedang belajar menguasai ilmu penyediaan muffin yang enak. Oleh kerana ia disediakan dengan menggunakan tepung separa siap dan oven berteknologi tinggi, terdapat beberapa kelebihan muffin di sini.

Pilihan di tangan anda
Pilihan di tangan anda
  • Penyediaannya cepat kerana tepungnya hanya perlu dicampur dengan telur, minyak, air dan serbuk penaik.
  • Oven boleh membakar 720 biji muffin dengan sekali bakar sahaja. Oleh itu jika ada ‘order’ 1500 biji muffin untuk kenduri kahwin umpamanya, hanya perlu 2 kali bakar sahaja.
  • Muffin hanya memerlukan masa selama 24 minit sahaja untuk masak.
  • Masaknya sekata kerana muffin di dalam tray dan rak bertingkat sentiasa berputar dalam oven seperti piring di dalam ‘micro wave’ dengan kepanasan 180 darjah Celsius. Kawan-kawan kata, boleh buat mandi sauna. ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ. Nak bakar kambing pun senang je guna oven ni.
  • Rasanya ‘standard’, samarata tak terlalu manis atau kurang kerana menggunakan tepung yang khusus tidak berisiko mempunyai rasa berbeza akibat bancuhan yang berbeza. Oleh itu jika kita makan muffin yang dibuat dari tepung yang sama di hotel-hotel seluruh dunia, rasanya tetap sama. Tepung yang diimport dari Belgium ini memang digunakan di merata dunia di bakeri-bakeri dan dapur hotel terkenal.

Muffin iii
Semua di atas masih merupakan maklumat yang biasa, ada info yang lebih menarik dari itu untuk dikongsi dengan pembaca. Apabila menghidangkan muffin di waktu pagi atau minum petang atau disediakan sebagai ole-ole kepada jemputan yang datang ke majlis perkahwinan, kenduri kendara juga sebagai buah tangan ketika menziarahi orang sakit, apa yang paling penting kita fikirkan? Sudah tentu sebagai seorang muslim, kita pentingkan ianya halal dan berkat. Mudah ke untuk mendapatkan makanan yang benar-benar halal 100%? Lebih-lebih lagi, mudah ke kita perolehi makanan yang berkat?

Anjang sudah melawat beberapa kilang makanan milik umat Islam yang mendakwa makanannya halal tetapi bila diteliti tidak seperti yang didakwa. Yang paling selalu berlaku ialah tidak membasuh telur ketika penyediaan makanan. Semua kita maklum telur yang kita beli sudah ‘confirm’ bernajis kerana ia keluar melalui dubur ayam. Ada ke ayam yang pandai ‘istinja’. Ia wajib dibasuh sebelum memecahkannya ke dalam bancuhan supaya najis tidak bercampur dengan adunan kuih dsb. Tetapi apa yang berlaku, ramai yang tidak membasuhnya kerana:
IMG_00005500

  • Jahil, tak tahu menahu yang ia perlu dibasuh. Bila nampak bersih, dia fikir suci.
  • Membasuh telur jika sebiji mudah dan pendek masanya tetapi bila 1000-2000 biji maka ia memerlukan masa yang panjang dan banyak air. Orang bisnes tak mahu kos berlebihan.
  • Risiko telur pecah ketika dibasuh tinggi, oleh itu, ramai yang enggan membasuhnya.
  • Ada juga yang separuh pandai, basuh telur tetapi kemudian letakkan semula telur yang basah ke dalam sarangnya yang bernajis. Telur itu kembali bernajis.

Tray
Al hasil makanan yang dijual adalah tidak suci. Bila tidak suci ia tidak halal. Haram dimakan. Jika dimakan juga menggelapkan hati kerana hati ditempa dari apa yang kita makan. Jika hati gelap, implikasinya sukar menerima kebenaran. Perkara yang benar dikata salah, yang salah dikata benar.

Jadi haram bukan hanya kerana muffin itu dicampur alkohol atau ada bahan yang digunakan diambil dari unsur babi seperti non muslim faham, tetapi ia meliputi cara penyediaanya yang tidak tepat mengikut syara’.

Oleh itu, adakah anda tergamak menjual muffin dll yang nampak cantik, merekah, gebu berperisa coklat, strawberry, cappuccino dll yang sangat menyelerakan tetapi bernajis dan haram? Tergamakkah anda hidangkan kepada 1000 orang tetamu majlis perkahwinan anak anda atau sebagai ole-ole untuk anak-anak mereka sesuatu yang menggelapkan hati nurani mereka? Sanggupkah anda membawa buah tangan kepada seorang kawan yang terlantar sakit di hospital makanan yang bernajis? Eeeiih, tak sanggup anjang.

Di bakeri ikhwan, insyaAllah makanan yang disediakan adalah terjamin suci dan bersih. Bukan itu sahaja, malah semua staf bakeri Ikhwan adalah beragama Islam dan mendirikan sembahyang. Mereka dididik untuk memperbanyakkan selawat kepada Rasulullah SAW untuk memupuk rindu kepada baginda di hari hadis baginda pun sudah ada orang yang berani menentangnya. Agar dapat perasaan rindu serindu-rindunya terhadap kekasih Allah. Malam hari mereka didisipilinkan dengan bangun malam seperti solat tahajjud, hajat dan witir. Moga-moga dapat perasaan takut setakut takutnya pada Allah. Kalau beginilah dasar projek di GISB dan ia dapat dipertahankan, insyaAllah makanan yang dihasilkan adalah halal dan berkat.

Dah kempen sakan ni, korang tak nak ‘order’ ke muffin Ikhwan? Sedap oooi! Anjang dah rasa. Masa tu panas-panas lagi. Lembut, sederhana manis, gebu, teksturnya cantik… rasanya, perghhh!!! memang sedap. Jangan mudah percaya! Cubalah sendiri. Dr Aziz Hashim, Ayah Rahim Pf, Dr Zai, Dr Yatie, En Nassir PJ, Kak Jat and family, Hj Kuddus, Hj Johari D’Arash, Dr Siti, UFO, En Hamdan Abu, En Megat Jiwa, DRY, Imam Ghazali, Abu Mubarak, Anas Kelate, Roslani, En Zaimus, Tn Safiri, Pak M, Dr Norli, Abd Jalil ZPE, Dr (H) Shahariman MH, Jimat Sabah, USU, Puan Naimah, Faizal Muo, Chek Khairil Bt Pahat, Ubai dan Min, AMT, Raman Sony, Ibrahim Wonosobo, Ilfi Rahmi, Dzul Komposer, En Tengku Azhar, Us Junaid Sandakan, Kak Zura Turki, Abil Mekah, En Fateh, Pak Hendra dll kena rasa muffin Ikhwan ni. Kena sokong produk kita… Allahu Akbar!

Siapp!!
Siapp!!

Amat sesuai untuk:

  • Buah tangan majlis perkahwinan
  • Jamuan majlis harijadi
  • Majlis perpisahan
  • Kenduri aruah
  • Buah tangan ziarahi orang sakit
  • Sarapan
  • Minum petang dll

Untuk tempahan dan info lanjut, sila hubungi:
Hp: 018-9525226 (Puan Juwairiah Abdul)

Ampun maaf.

DQ, Irbid, Jordan.
1.46pm, Feb 26, 2014

“SOKONGLAH PRODUK GISB DEMI MEMBELA ALLAH DAN RASUL!”

Kongsikan kepada yang lain
Share

anjang

Seorang hamba Allah yang sedang berusaha mendapatkan rasa takutkan Allah dan rindukan Nabi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *