GISBH di Majalah Foreign Affairs

Kongsikan kepada yang lain
Share

Pengenalan Foreign Affairs

Foreign Affairs adalah jurnal perhubungan antarabangsa dan dasar luar negeri AS . [2] Jurnal ini diterbitkan enam kali setahun sejak 1922 oleh Council on Foreign Relations (CFR), kumpulan swasta yang ditubuhkan di New York City tahun 1921. Misinya adalah menyebarkan pemahaman dasar luar negeri dan peranan Amerika Syarikat di dunia.

Sejarah

Majlis Hubungan Asing pada mulanya terdiri daripada 75 orang ahli dengan latar belakang akademik dan profesional. Pada tahun pertama, CFR mengadakan perbincangan terhad di ibu pejabatnya di New York City. Ingin mendapatkan perhatian yang lebih luas, CFR mula menerbitkan Hal Ehwal Luar Negeri pada September 1922.

Sejak berakhirnya Perang Dingin, terutamanya selepas serangan 11 September , bilangan pembaca jurnal ini telah meningkat secara dramatik. Samuel P. Huntington menerbitkan artikel ” Clash of Civilizations ” dalam jurnal ini.

Dalam edisi Luar Negeri November / Disember 2003, Kenneth Maxwell menulis semakan mengenai The Pinochet File: A Dossier Declassified terhadap Kekejaman dan Akauntabiliti oleh Peter Kornbluh . Buku ini menimbulkan kontroversi mengenai hubungan Henry Kissinger dengan rejim diktator Chile Augusto Pinochet dan Operasi Condor . Maxwell mendakwa bahawa beberapa ahli Majlis Hubungan Luar Negeri yang mewakili Kissinger menekankan editor ketua Hal Ehwal Luar Negeri , James Hoge , untuk menyampaikan keputusan akhir mengenai kajian ini kepada William D. Rogers, Sekutu rapat Kissinger, daripada Maxwell; ini bertentangan dengan dasar Luar Negara . [3]

Ketua pembangkang dan bekas Perdana Menteri Ukraine Yulia Tymoshenko mencetuskan kontroversi selepas menerbitkan artikel bertajuk “Containing Russia” di Foreign Affairs edisi Mei-Jun 2007. Artikel tersebut menuduh Rusia era Vladimir Putin melakukan perluasan dan meminta agar seluruh Eropah menentang Putin. Menteri Luar Negeri Rusia Sergei Lavrov menulis artikel balas menyebutkan “penapisan” dari lembaga editorial Luar Negeri ; dia kemudian menarik artikel ini. Parti Tymoshenko memenangi pilihan raya 2007 dan dia menjadi Perdana Menteri tempoh kedua.

Pada tahun 2009, Hal Ehwal Luar Negeri melancarkan laman web ForeignAffairs.com yang menyediakan kandungan majalah dan pelbagai penerbitan dalam talian.

Edisi Terkini

AM:

Ringkas-ringkas:

Mengapa Tun Mahathir di beri ruang dalam majalah ini? Kemungkinan…

1. Di umur 93 tahun beliau menjawat jawatan sebagai PM. PM tertua di dunia.

2. Ini adalah kali kedua beliau naik sebagai PM Malaysia setelah memegang jawatan itu selama 22 tahun sebelum ini.

3. Beliau mengalahkan antara gabungan parti paling lama memerintah sebuah negara di dunia. BN.

4. Sudah tentu ada sesuatu yang perlu AS dan dunia faham tentang Tun M.

Mengapa GISBH di beri ruang di dalam majalah ini?

Wallahu A’lam, mungkin GISBH dilihat mempunyai Misi dan Visi perlaksanaan Islam yang sangat pratikal di hampir semua sistem kehidupan.

By anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *