***Singapura oh Singapura***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Kalau tak silap, Anjang mula pergi ke Singapura pada tahun 1981. Abah buatkan paspot terhad. Lupa berapa harganya. Masa tu orang Kampung Tengah shopping kat Woodlands. Tukaran duit pun tak banyak beza. Anjang ingat mereka hanya berbelanja simple-simple je; epal, roti Peranchis, kain pelikat. Pak Itam Satun ayah Pak Utih Mahfar pernah anjang…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

“…dari Bedok Singapura.”

Kongsikan kepada yang lain
Share

"Could you lend me the map?" Pinta seorang pelanggan kafe GISB Syria atau nama rasminya 'مطعم صحة للمأكولات الماليزية ' padaku yang sedang sibuk membelek peta dalam phamplet pelancongan Syria. "Why not?" Jawabku ringkas lalu menghulur phamplet-phamplet itu kepadanya. Pelanggan itu dan dua rakannya adalah pelajar-pelajar perempuan dari Singapura yang belajar di Abu Nour. Seorang…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Derita Gout dan Dayan Dayak***

Kongsikan kepada yang lain
Share

‎Salam ceria. Pagi ni rancang nak buat kelas dengan remaja TM tapi terpaksa tukar program kerana nak berkejar ke Bukit Beruntung, Ummu Salimah nak bincang dengan Yati Salim ‎perihal bakeri dan tempahan kuih raya. Ni la dunia bisnes, belum puasa lagi dah buat kuih raya. Itu satu persepsi. Boleh juga lihat dari satu sisi yang…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

Dari Istanbul ke Sofia. Kembara Berkat Bosnia i

Kongsikan kepada yang lain
Share

Para pimpinan GISBH tidak akan berhenti dari terus muhasabah dan muroqabah perjuangan. Setiap usaha yang pernah dibuat oleh Abuya dan disambung oleh DIHA akan diteruskan bahkan diupgradekan oleh mereka. Baru-baru ini, setelah melalui Ramadhan dan Syawal, mereka terus muroqabah, mencari-cari; apa lagi yang patut dibuat untuk perjuangan ini. Tn Nasiruddin Mohd Ali selaku Pengerusi Lembaga…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

Ramadhan: Masa untuk Perpaduan, buang persengketaan!

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Perpaduan ni nak bermula di mana? Semua orang nak perpaduan. Raja cakap. Mufti beritahu. Ahli akademik forumkan, wartawan uar-uarkan, apa lagi ahli politik. Mereka yang paling banyak pidatokan tentang bersatu dan perpaduan, walaupun realitinya dari mulut yang sama timbul perpecahan demi perpecahan dalam masyarakat. Negeri utara Malaysia yang mengaku hanya ikut Al Quran…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***PENGAJARAN DARI FITNAH TERHADAP GISB- Siri xix-Tuan Mohd Fadhil bin Md Yasin***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Tuan Mohd Fadhil bin Md Yasin Nama penuh beliau ialah Mohd Fadzil B. Md Jasin. Dilahirkan pada 20 julai 1967 di Kg Kuala Sedaka, Yan, Kedah. Ayahnya bernama Md Jasin bin Md Isa dan ibunya Saodah binti Man. Anak pertama dari 6 orang adik beradik. Mempunyai 3 orang isteri iaitu: 1. Roqaiyah binti Zakaria 2.…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Kuarantin***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria, 13 Mei tarikh yang sangat diingati oleh rakyat Malaysia. 13 Mei tahun ni lain pula. Bukan orang Malaysia je ingat, satu dunia ingat. Kalau baca paper hari tu (sudah tentu berita semalam iaitu 12 Mei 2017) berlaku serangan siber yang melumpuhkan sistem perisian di 100 buah negara. Perisian berbentuk virus itu kemudiannya mengkodkan…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Alhambra- Hukuman Allah kepada Si Cuai dan Degil***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam Ramadhan. Pagi 12hb Jun 2016 kami keluar awal dari hostel, ambil teksi menuju ke Alhambra. Melalui jalan di pagi Ahad begini, cukup tenang. Kenderaan tak banyak. Melihat rekabentuk bangunan yang berbeza dari negara kita. Kebanyakan dinding dan tiangnya kelihatan sangat kukuh. Abuya pernah kata, itu tanda tiada rasuah. Kalau ada rasuah ketika pembinaan tu,…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Gibraltar, Toriq bin Ziyad ….albahru waraakum wal aduwu amamakum…****

Kongsikan kepada yang lain
Share

Dari Hotel Pension Zagora‎ kami berjalan di celah-celah lorong antara bangunan untuk ke terminal bas. Menurut Hafiz, bila disebut pension maksudnya di Sepanyol ni, hotel bajet dengan harga. 1 bilik €45 ke bawah kira hotel bajet iaitu RM207. Setelah tawar menawar, hotel Pension Zagora yang asalnya berharga €12.50 seorang. Kalau 4 orang, €50 dalam RM230,…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Dr Abdul Salam Al-Harras Dalam Kenangan***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Ketika rombongan Syeikhul Arqam menziarahi Maghribi tahun 1985 anjang baru berumur 15 tahun. Sebaya dengan anak-anak di Saujana Utama. Atau lebih kurang umur Miqdam. Kali pertama membaca buku 'Kembara Membuktikan Kebenaran Al-Quran', yang didalamnya menceritakan pengalaman perjalanan rombongan Syeikhul Arqam di beberapa negara Arab dan Eropah, umur anjang baru 16 atau 17 tahun.…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more