***Mengenal Diri Melalui Rasa Hati***

Kongsikan kepada yang lain
Share

/>Salam ceria,

Mengenal diri bukanlah sekadar menilai kecantikan, tinggi rendah, warna kulit, keturunan dan bangsa. Kerana manusia sebenarnya terdiri dari dua jasad yang dipadu erat, iaitu jasad lahir dan jasad batin. Mengenal diri ertinya mengenal hakikat manusia. Hakikat manusia adalah batinnya. Tanpa hakikat, yang lahir tidak berguna.

Jasad lahir hanyalah sangkar untuk jasad batin. Kalau kita gagal mengenal jasad batin manusia, kita akan gagal mendidik diri manusia. Jadi mengenal diri sebenarnya bukanlah mengenal rupa lahir, tetapi yang lebih penting adalah mengenal watak batin, iaitu jiwa, fikiran, kebolehan, kecenderungan, watak, nafsu dan kekuatan yang ada pada diri kita.

Dengan mengetahui sifat-sifat yang ada pada diri kita, kita nanti dapat melatih diri kita dan meletakkan diri sesuai pada tempatnya. Bila tidak, maka akan terjadi kerosakan di muka bumi kerana kita telah melakukan sesuatu yang tidak sesuai dengan jiwa kita, berlakulah kejahatan, krisis jiwa dan ketegangan fikiran hingga hilanglah kebahagian.

Ni la bacaan anjang pagi ni. Buat makanan jiwa dari buku best seller. Dah terjual lebih 1 juta buah. Di cetak rasanya lebih 15 kali cetak. RSA baikkan hatiku ini…!!!

Esok Syh Lan balik ke Malaysia dengan Syh Hj Leman. Tinggallah anjang dan Us Zul. Berkurang ahli villa GI ni. Rindulah kami dengan selawat Syh Hj Leman yang lunak dan syahdu. Panjang umur berjumpa lagi. Tak tau la, bila dapat ziarah tanahair. Dekat 6 bulan merantau. ᴬᵗᵏ.

Jumpa lagi.

7.31am, Mei 19, 2012.

Anjangmuor.wordpress.com

Kongsikan kepada yang lain
Share

anjang

Seorang hamba Allah yang sedang berusaha mendapatkan rasa takutkan Allah dan rindukan Nabi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *