***Tadarus Tapi Tak Beragama***

Kongsikan kepada yang lain
Share

ImageImageImageSalam ceria. Malam tadi ke GISB Mutiara Square. Azam jemput guna Alphad. Mantap ‘dibantu’ jemaah di sini. Deretan premis-premis yang berwibawa mengingatkan anjang sebuah premis corner lot dijadikan kedai perabut terpakai ketika YM Sy Pak Cik Tajul meneroka di sini bersama kawan-kawan dari Singapore. Suasana telah berubah, sekarang sangat meriah. Dewan yang luas penuh dengan ahli dari pelbagai peringkat umur. Sedih juga melihat Latif yang menahan sakit. Moga Allah segera sembuhkan. Mat Elam pun ada tapi kira tak sah sebab tak bawa pekasam. “̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ 🙂 ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ “̮ Terima kasih kerana datang beramai-ramai, sedangkan bulan Ramadhan. Tentu sibuk. Mari kita ceritakan sikit tentang Bulan ini. Bulan Ramadhan bulan berkat. Bulan rahmat. Bulan maghfirah. Tapi tak semua orang dapat berkat, bukan semua dapat rahmat. Entah berapa kerat dapat maghfirah. Sebab semua yang kita buat kena bermula dari kefahaman. Kena faham dulu, bukan main tiru je. Atau ikuuut je. Kalau tiru sekadar latihan untuk anak-anak, masih boleh diterima. Tapi kalau dari budak-budak sampai ke tua, beramal tapi tak faham, malang lah.

Kita amik contoh tadarus la. Sebab bulan Ramadhan ni, relevan la cerita tentang tadarus. Sana sini orang tadarus. Ada tadarus jemaah masjid lepas tarawih dan lepas Subuh. Biro Kaum Hawa pula bertadarus di dewan masjid jam 10 pagi. Di sekolah Arqam dulu, wajib tadarus di bulan Ramadhan. Ia di programkan. Berlumba-lumba antara usrah nak khatam. Yang baca sendiri seronok dapat khatam 2 atau 3 kali sebulan Ramadhan, walaupun baca laju gila. Itu cerita 20 tahun sudah, sekarang mana-mana sekolah asrama ada tadarus. 

Jadi jemaah surau, jemaah masjid, orang kaya, orang miskin, ahli parti politik muslim samada kerajaan atau pembangkang rata-rata bertadarus, persatuan wanita, persatuan isteri-isteri menteri dan lain-lain bertadarus dan ada majlis khatam quran masing-masing. Betapalah para hafiz quran, memang hari-hari bertadarus. Nampaknya macam beragama. Benarkah begitu?! Persoalannya bukan berapa kali khatam Quran, tetapi apakah kita faham apa yang dibaca? Kerana tujuan membaca adalah untuk diamalkan dan diperjuangkan dalam kehidupan. Kalau tak faham, bagaimana nak mengamalkannya, memperjuangkannya atau dalam lain perkataan, bagaimana nak beragama? 

Rasulullah saw bersabda: ‘Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan baginya, Allah akan beri dia faham tentang agama.’

Bila kita timbulkan persoalan kefahaman, masing-masing mendabik dada, mengaku faham. Sedangkan kefahaman betul-betul milik Allah. Jelas dalam hadis ini, Rasul saw jelaskan, siapa yang Allah hendakkan kebaikan baginya, Allah akan beri faham kepadanya tentang agama. Allah yang beri faham. Bukan kerana dia hafiz quran, grad syariah, Phd Usuluddin, kadhi mahupun mufti. 

Mufti pun, jika Allah tak beri faham akan beri fatwa menurut kehendak pemerintah, fatwa bukan dari dari hati yang takutkan Allah seperti ‘atlit boleh menangguhkan puasa Ramadhan kerana sukan olimpik’. Confirm kah safar ke Sukan Olimpik itu harus/mubah hukumnya? Pastikah di temasya sukan itu tiada maksiat? Tak ada pencampuran lelaki wanita yang bukan mahram? Tiada pendedahan aurat? Hingga safar itu layak mendapat rukhsah untuk tidak berpuasa? Atau fatwa politik semata-mata. Jadi yang mengaku faham pun diragui kefahamannya. Bila tak faham, bagaimana nak beragama?

Kalau benar-benar faham, mengapa Allah sebut banyak sangat tentang yahudi di dalam Al Quran?

Sebenarnya Allah ceritakan tentang yahudi terlalu banyak di dalam Al Quran kerana yahudilah yang jadi penghalang untuk orang dapat Tuhan dan kebenaran.

Sekarang yahudi telah menguasai segala-galanya. Pendidikan, ekonomi, politik, sosial, hiburan, makan minum, pakaian, sukan dan seluruh aspek kehidupan hatta udara pun telah diyahudikan!!! Cuba teliti bagaimana halusnya yahudi merosakkan umat Islam dalam bidang pendidikan. Dalam Islam pendidikan adalah untuk membawa manusia mengenal Tuhan. Hasil kenal Tuhan datang cinta dan takut. Dorongan cinta dan takut terbangun syariat dalam kehidupan. Dengan membaca suratul Fatihah sahaja kalau betul pendidikan hingga benar-benar faham, masuk ke hati, menyentuh roh dan perasaan, akan terasa pemurah dan penyayangnya Tuhan. Manusia tak akan sanggup berpisah dengan Tuhan. Rasa nak korbankan segala-galanya untuk Tuhan. Maka lahirlah manusia yang bertakwa yang yakin hidup, mati, rezki, masa depan semuanya dari Tuhan. Hinggakan udara yang dihirup terasa anugerah Tuhan, bila-bila masa Allah boleh tarik, lalu matilah dia. Oleh itu sangat kuat pergantungannya pada Allah. Tapi yang terjadi sekarang, baca Al Quran, bertadarus sepanjang Ramadhan tetapi tak terasa ‘Rahman dan Rahim’ Tuhan. Yahudilah penghalangnya. Oleh yahudi, secara terancang dibuang ‘faham’ dan ‘rasa’ dalam pendidikan kerana tiada rohnya. Pendidikan di putuskan dari Tuhan yang memberi faham. Maka akal sahaja diaktifkan, nafsu disuburkan lalu dihalakan pendidikan adalah untuk keluar dari kemiskinan, untuk maju, dapat sijil, tinggikan taraf hidup. Maka berlumba-lumbalah umat Islam belajar untuk mendapat sekeping sijil, segulung ijazah agar dapat kerja makan gaji. Ketika belajar, Allah dah bukan matlamat, tiada niat untuk beramal, jauh lagi untuk memperjuangkan ilmu-ilmunya. Walau yang belajar jurusun agama. Maka syariat longgar, tiang agama – sembahyang sudah bukan jadi pokok di dalam pendidikan acuan yahudi.

Dirancang dan diwar-warkan bahawa makan gaji adalah cara mencari rezki terbaik. Ada jaminan, ada pencen. Tuhan hilang dari kehidupan. Iman tentang rezki dan tawakkal semakin menipis di dada, hanya manis di bibir. Disediakan peluang pekerjaan pula hanya kepada mereka yang bersijil. Maka Tuhan benar-benar dirancang agar hilang dari kehidupan. Inilah akibat membaca Al Quran tanpa fanam. 

Ekonomi dalam Islam, macam yang Rasulullah saw praktis. Modal adalah dari Tuhan. Berniaga adalah untuk memberi khidmat kepada manusia. Untung atau rugi itu dari Tuhan. Tapi Rasul berjanji, beri satu di balas 10. Allah janji, beri satu dapat 70, 700 hingga tak terkira. Tuhan yang akan balas. Kalau berhadapan dengan pelanggan yang miskin, tak mampu membeli….raikan. Beri sahaja, nanti Tuhan akan ganti. Tapi yahudi ajar, nak niaga kena hutang bank. Riba tak mengapa kalau dharurat. Jangan mudah-mudah bersedekah. Tak boleh pusing modal nanti. Kalau nak sedekah atau berderma mesti ada nilai kormesial. Kena panggil press. Snap gambar. Masuk paper. Yahudi sanggup tembak ribuan binatang ternakan daripada menjual dengan harga yang rendah atau memberi orang lain. Begitu politik, sosial dll telah sangat dikuasai yahudi. Yahudi sangat menghalang kita dari Tuhan. Begitulah nasib umat Islam, ditipu yahudi walaupun membaca Al Quran. Yahudi didik Al Quran untuk dibaca, rebut pahala, fadhilat. Untuk dilagu-lagukan, dipertandingkan diberi hadiah habuan duniawi. Imam Ramadhan dibanggakan kalau dapat datangkan para hafiz dari negara Timur Tengah, tak kiralah fahamannya wahabi atau tak. ‘Yang penting masjid kami baca quran 30 juz, qari dari Ummul Qura!’ Begitu juga nasib tadarus, terhenti setakat membaca. Yahudi berjaya menghilangkan ciri-ciri umat Islam yang awal dikalangan para sahabat, tabien dan tabiut tabiein. Imam Syafie contohnya, demi memahami Al Quran, sanggup belajar bahasa Arab dengan Bani Huzail selama 11 tahun, sedangkan dia memang orang Arab Quraisy. Tapi takkan selamanya yahudi menang. Tuhan telah datangkan pemimpin yang sedang memerangi yahudi. Allah anugerahkannya ilmu ‘min ladunna ‘ilma’. Yang akan memahamkan kita isi Al Quran dan bagaimana mempraktikkannya. Dengan didikannya yang mendapat pimpinan langsung dari roh Rasulullah saw, kita akan mampu beragama. Islam tak akan kalah-kalah lagi. Yahudi yang akan kalah. Ya Allah segerakanlah datangnya 2 pemimpin yang Engkau janjikan, IM dan PBT.

Amin…..

 

Rmh Kg Melayu Majidi,

1pm, Jul 27, 2012

 

Mufti setuju atlit Olimpik tangguh puasa

Abdul Rahim Sabri | 5:01PM Jul 23 2012

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya bersetuju dengan pandangan Mufti Perak Tan Sri Harussani dan bekas mufti Perlis Prof Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin supaya atlit Muslim yang mewakili Malaysia di temasya Sukan Olimpik, menangguhkan ibadah puasa.

 

“Setuju (dengan Harussani dan Dr Asri) sebab mereka (atlit) musafir dan mereka berhak ambil rukhsah dan keringanan yang diperkenankan oleh syarak,” kata Dr Juanda melalui kiriman SMS kepada Malaysiakini. 

 

Bagaimanapun, tokoh agama itu berkata ia terserah kepada atlit tersebut sama ada berpuasa ataupun tidak sekalipun ia merupakan “keluasan agama”.

 

Dr Juanda mengulas pandangan Harussani dan Dr Asri yang dilaporkan berkata, atlit Muslim boleh menangguhkan puasa bagi mengelakkan daripada dituduh tidak beri kerjasama, diboikot atau boleh menjejaskan peluang kemenangan. 

 

Malah Dr Asri yang juga pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia (USM) dilaporkan The New Straits Times sebagai berkata, atlit boleh berbuat demikian kerana mereka bermusafir. 

 

Isu berkenaan turut mendapat perhatian Persatuan Ulama Malaysia (PUM) yang menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) supaya bersidang bagi memutuskan pandangan mereka berhubung perkara itu.

 

Setiausaha PUM Dr Mohd Roslan Mohd Nor kepada dihubungi Malaysiakini petang ini berkata pandangan yang dikemukakan itu bukan pandangan rasmi kerajaan.

“Umat Islam memerlukan satu panduan yang sama. Kita menghormati padangan Tan Sri Harussani dan Dr Asri. Tetapi pandangan mereka tidak mewakili satu badan yang berpusat dari kerajaan. 

 

“Itu pandangan peribadi mereka,” katanya yang menambah PUM telah berbincang mengenai perkara itu sebelum ini.

Bagaimanapun masyarakat Islam sangat memerlukan keputusan majlis itu dan PUM mahu diselaraskan di peringkat kebangsaan, kata Dr Mohd Roslan lagi.

 

Kongsikan kepada yang lain
Share

anjang

Seorang hamba Allah yang sedang berusaha mendapatkan rasa takutkan Allah dan rindukan Nabi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *