Sultan Turki Terakhir

Kongsikan kepada yang lain
Share

Takkiye Sulaimania

Salam ceria.

Pagi 2 Oktober 2019, kami keluar berjalan di kawasan berdekatan hotel dan meninjau ke kawasan Pelancongan di Takkie Sulaimne. Ada masjid dengan halaman atau datarannya tidak rata kerana kesan gempa bumi yang dikekalkan di kelilingi dengan deretan kedai kraftangan, hadiah dan lukisan.

Kami juga sempat melihat dari luar pagar, kawasan di mana dikebumikan Sultan terakhir Empayar Uthmaniah iaitu Sultan Muhammad Wahiduddin yang mangkat di Itali dan dibawa jenazahnya ke Syria lalu dikebumikan di sini. Menurut Hafiz, hingga sekarang kawasan itu di bawah kuasa kerajaan Turki.

Tuhan boleh buat seorang yang lahir di istana, dibesarkan sebagai putera Sultan, kemudian mendapat jawatan sebagai khalifah, kalah dalam peperangan, diusir dari negara kelahirannya, mati dalam buangan, tidak dikebumikan di negara tempat dia berlindung, bukan juga negara asalnya. Akhirnya jenazahnya dibawa ke bumi Syam yang berkat ini. Marilah renungkan sejenak nasib kita bagaimana? Mulanya bagaimana? Pertengahannya bagaimana pula? Akhirnya entah bagaimana, kita pun tak tahu? Nasib kita belum tahu! Lebih-lebih lagi di Akhirat. Marilah buat persiapan dengan bekalan takutkan Allah, rindukan Nabi SAW.

Villa GISBH Istanbul

6.59am. Okt 12, 2019

-—————————————————

Klik gambar untuk video

Mehmed Vahideddin, juga dikenali sebagai Mehmed VI, adalah Sultan Turki Uthmaniyyah terakhir yang berkuasa dari 4 Julai 1918 hingga 1 November 1922.

Beliau adalah sultan Uthmaniyyah ke-36 sehingga kerajaan dibubarkan setelah kekalahan dalam Perang Dunia I dan menjadi Republik Turki pada 29 Oktober 1923.

Biografi Sultan Mehmed VI yang kemudian dikebumikan di Damsyik, Syria.

1. Kanak-kanak

Mehmed VI dilahirkan di Istana Dolmabahce, Constantinople (sekarang Istanbul), pada 14 Januari 1861, dan merupakan anak Sultan Abdulmejid I dan Ratu Gulustu Hanim.

Beliau menjadi Putera Mahkota selepas anak Sultan Abdulaziz, Putera Sehzade Yusuf Izzedin, bunuh diri pada tahun 1916, dan mengambil takhta untuk menggantikan abangnya, Sultan Mehmed V.

Sebelum berkuasa, sebelum ini Mehmed V, yang mempunyai hubungan rapat dengan Empayar Jerman, mengisytiharkan perang ke atas Negara bersekutu pada bulan November 1914.

Pada masa itu, Mehmed V, yang juga khalifah, memanggil semua umat Islam untuk menyokongnya. Walau bagaimanapun, kempen ketenteraan Mehmed V gagal.

Di hujung kekalahan, Mehmed V kemudian menghantar utusan Inggeris dan tawanan perang kepada Negara Bersekutu untuk meminta keamanan. Walau bagaimanapun, beliau hanya menerima tawaran gencatan senjata.

2. Menerima kekuasaan di Tengah Kekalahan Perang Dunia I

Mehmed VI berkuasa selepas Mehmed V meninggal pada 3 Julai 1918. Pada masa itu, Turki Uthmaniyyah telah dikalahkan dan beberapa wilayahnya menjadi perselisihan bagi Negara-negara Bersekutu.

Di Persidangan San Remo pada April 1920, Perancis mengambil Syria, maka Britain menerima mandat ke atas salah satu wilayah, Palestin atau Mesopotamia.

Pada 10 Ogos 1920, utusan Mehmed VI menandatangani Perjanjian Sevres yang mengandungi pengiktirafan mandat serantau yang diberikan pada masa yang sama mengiktiraf Hijaz sebagai wilayah bebas.

Sebelum ini apabila Gencatan Senjata Mudros berlaku pada 30 Oktober 1918, Jawatankuasa Perpaduan dan Kemajuan (CUP) berpisah dengan pemimpinnya untuk melarikan diri.

Mehmed VI, yang mahu mengekalkan Dinasti Uthmaniyyah dan pada masa yang sama menentang pasukan nasionalis, segera membubarkan parlimen pada 21 Disember 1918.

Tetapi selepas Kesepakatan Sevres yang lebih lama memendekkan pemerintahan Uthmaniyyah, sebuah kerajaan baru yang dipanggil Majlis Kebangsaan Tertinggi Turki yang diketuai oleh Mustafa Kemal Ataturk telah ditubuhkan pada 23 April 1920.

Kerajaan berasaskan Angora (kini Ankara) menolak peraturan Mehmed VI dan Suleyman Sefik Pasha yang ditugaskan untuk melawan Gerakan Nasional Turki.

Akibatnya, perlembagaan sementara dimuktamadkan.

3. Pengusiran dan Kematian

Selepas Uthmania kalah kepada Greece, nasionalis menjadi lebih kuat di Turki. Kemudian pada 1 November 1922, Majlis Kebangsaan memutuskan untuk menghapuskan Empayar Uthmaniyyah.

Mehmed VI juga diusir dari Constantinople. Baginda menumpang kapal perang British HMS Malaya, dia meninggalkan Turki pada 17 November 1922 ke Malta.

Pada 19 November 1922, sepupu Mehmed VI dan putera mahkota Abdulmejid Efendi menjadi Osman baru dan Ketua Khalifah Dinasti Osman.

Tetapi khalifah kemudian dimansuhkan oleh Majlis Kebangsaan Tertinggi pada tahun 1924. Mehmed VI telah berusaha untuk menjadi khalifah di Hijaz, tetapi gagal.

Baginda meninggal dunia pada 16 Mei 1926 pada usia 65 tahun di Sanremo, yang pada waktu itu di dalam wilayah Kerajaan Itali. Baginda dimakamkan di Masjid Tekkiye Sultan Suleiman Yang Agung di Damsyiq.

By anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *