Imam Masjid Ingin berkhidmat dengan Tuan Nasir di Ajman

Kongsikan kepada yang lain
Share

Imam Masjid Ingin berkhidmat dengan Tuan Nasir di Ajman

Ketika Tuan Nasiruddin Mohd Ali sedang berkumpul bersama ahli rombongan xpdc Timur Tengah pagi tadi ada seorang Warga Bangladesh datang ke tapak motorhome kami.

Dia seorang imam Masjid di Sharjah. Namanya Imam Abdullah. Telah 26 tahun berkhidmat di UAE. Mempunyai ramai kenalan di kalangan orang-orang kenamaan di Emirates. Kerap dipanggil untuk membaca doa dalam majlis mereka. Dia ada kongsikan gambar-gambarnya dalam majlis orang kenamaan pada Tuan Adib.

Dia sangat terhibur bertemu orang Malaysia dan ucapkan “Apa khabar?” lalu bersalaman dengan semua. Itulah satu-satunya perbualan BM yang dia tahu. Tuan Nasir menjamunya makan Nasi Biriyani, roti, kambing sangai, kari ayam dan jus oren.

Dan dia pakaikan igal dia pada Tuan Nasir dan sebut nak berkhidmat pada Sheikh Nasir. Tuan Nasir menghadiahkanya sebuah kopiah Ikhwan. Ketika bersarapan bersama, Tuan Nasir minta diberi makanan kepada pengutip sampah. Melihat sikap dan akhlak Tuan Nasir, dia membacakan hadis;
إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak.

Katanya, Tuan Nasir beramal dengan hadis ini. Berakhlak mulia. Begitulah Tuan Nasir yang anjang tengok, kat mana pun akan berakhlak walaupun pada orang yang beliau tidak kenali. Sebab itu ramai yang ingin bersahabat dengannya malah ingin berkhidmat. Walaupun ada sedikit cabaran dari sudut bahasa namun ia tidak menghalang untuk terus berkasih sayang dan bermesra sesuai dengan motto perjalanan kami, Silaturrahim; Dakwah, Ziarah, Tijarah.

Vila GISBH UAE
12.56pm, Dis 14, 2021

By anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *