***Sebarkan Kasih Sayang, bukan ajaran sesat!!***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. "Peralatan katering ni korang punya ke?", tanya seorang VIP kepada seorang remaja GISB Syria yang sedang melayan para VIP di meja. "Ya", jawabnya memandangkan sebahagian besar barang-barang tersebut memang milik kita. Ada yang dipinjam dari GISB Jerash, ada yang Ibu Jera beli semasa perasmian restoran. Ada juga set yang terpaksa kami sewa dari…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Ya Allah! datangkanlah pemimpin sebenar!***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Penjenayah Jordan ancam pelajar kita2012/11/29 - 05:18:42   Kuala Lumpur: Kira-kira 3,000 penuntut Malaysia di Jordan, terutama pelajar perempuan kini diselubungi ketakutan selepas menjadi sasaran penjenayah tempatan.  Kes itu antaranya membabitkan serangan seksual, pecah rumah, ragut, samun dan ugutan bunuh di negara itu. Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Malaysia - Jordan (MPMMJ), Ahmad Kailani Zahari mendedahkan lebih 70 aduan…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Jordan Terkini bukti Imam Mahdi semakin hampir munculnya***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Sepanjang malam semalam keadaan di Irbid tak tenang. Di celah-celah sorakan dan teriakan serta hon kenderaan jumhur yang berhimpun mengadakan tunjuk perasaan samada puak penentang kerajaan atau penyokong, kedengaran juga seren dari kereta-kereta peronda polis yang bersahut-sahutan. Rakyat Jordan yang tidak puas hati dengan keputusan kerajaan menaikkan harga bahanapi, tidak menghiraukan cuaca sejuk…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Kelas Malam***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Aktubu bi barakati Syeikhi. Suhu petang Ahad yang sejuk. Sejak pagi hujan turun. Sekejap lebat, sekejap renyai-ranyai. Halus-halus. Rapat-rapat. Angin bertiup bersilih ganti kuat, perlahan. Mengugurkan daun-daun pepohon yang sudah kuning, melayang-layang jatuh ke bumi. Bumi Irbid yang basah dek hujan. Lecah dek air yang bertakung di tepi-tepi jalan. Tanpa perparitan. Tanpa longkang.…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Intimnya GISB Bersama Masyarakat Malaysia***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Kesedaran dan keprihatinan rakyat Malaysia dibandingkan dengan rakyat di negara lain, sekali pun majoriti rakyatnya Muslim adalah tinggi. Apa saja masalah kemanusian yang melanda dunia, rakyat Malaysia sangat prihatin dan suka menyumbang untuk meringankan bebanan yang ditanggung. Walaupun dalam membantu itu berhadapan dengan risiko seperti menghantar bantuan perubatan ke Palestin dan lain-lain.Pelarian dari mana-mana negara…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Jawapan GISB kepada Berita Minggu isu hidupkan Arqam di Jordan***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Pada 4 Nov 2012, muka depan Berita Minggu terpampang berita 'Al-Arqam sasar pelajar' tulisan saudara Haspaizi Mohd Zain. Tajuk kecilnya pula: 'Penuntut Malaysia di Jordan ditawar makanan murah, percutian percuma'.'Bekas pemimpin tunjuk kemewahan, edar risalah Aurad Muhammadiah.' Di sini saya bagi pihak Global Ikhwan Sdn Bhd (GISB) ingin berterimakasih kepada saudara Haspaizi kerana laporan yang dibuat…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Santai dan Taufan Sandy***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Bi barakah RSA aktub. Lepas pakej wirid cara bersenam kerana nak elakkan mengantuk ketika berwirid, aw ma sammaituha (atau apa yang aku namakan) 'Terapi Ikhwan', anjang mulakan sembang pagi dengan syabab di villa GISB Duwwar Qubbah. Sepatutnya 13 orang, tinggal 12 je. Siapa tak ada? Ooh, Jaeid. Tak pe la, huwa mutazawwij, dia…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Mat’am Nur Muhammad, Irbid***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Bibarakah Al Fata At Tamimi, abda' hazihil kitabah."Rindunya dengan NM (Nur Muhammad)." Itu kata-kata luahan hati pelajar Malaysia di Irbid, Jordan kepada kami. Yang mereka maksudkan ialah Restoran RSA di sini, Mat'am 'Nur Muhammad', yang baru dibuka semula semalam bertepatan 11 Zulhijjah 1433H.Setelah ditutup sebulan lebih kerana urusan perlesenannya yang rumit penuh biokrasi. Dengan…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Kematian Ayah Yasin***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Hari ni Us Zul ke Amman, masih lagi berurusan dengan bank untuk mendapatkan tasrih amal. Ummu Anas pula akan ke Saudi malam ni. Moga-moga semuanya selesai. Anjang, Syh Lan, Mujahid dan Us Solihin pula pergi solat jenazah bapa Yasin. Yasin ni simpati kita. Banyak membantu pelajar-pelajar Malaysia di Irbid. Pun begitu, anjang lihat…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Hadiah Haramain: Anak ke 16***

Kongsikan kepada yang lain
Share

.Salam ceria. Menunggu kelahiran mungkin perkara biasa bagi seorang bapa yang punyai belasan orang anak. Anak-anak pula lahir di merata tempat. Dah sunnah orang berjuang. Mengembara dan berkelana. Ada yang lahir di Jordan, Labuan, KK, JB, Taiping, BCH. Kadang-kadang bapanya azankan, kadang-kadang wakilkan orang lain sebab 'abi'nya di lain lokasi. Walaupun ada cemas di hati…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more