Kejatuhan Musa kerana tindakannya sendiri- TAN SRI SANUSI JUNID

Elok juga Tun Musa tulis buku Frankly Speaking sekurang-kurangnya saya dapat menilai isi hati, fikiran dan perutnya. AIDS atau (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, (Tun) Daim (Zainuddin) dan saya tidak pernah wujud sebagai satu pasukan, gabungan atau apa yang dianggap sebagai conspirators (konspirator).

Kejatuhan Tun Musa adalah kerana sikap dan tindakannya sendiri. Dia tidak begitu hebat sehingga memerlukan satu pakatan atau conspirators untuk merancang kejatuhannya.

Saya juga tidak pernah melaporkan sesuatu yang tidak baik mengenai Tun Musa kepada Tun Mahathir apatah lagi berpakat untuk menjatuhkannya. Saya pernah lihat Tun Musa dari jauh sebelum saya masuk ke dalam kabinet. Tiga orang pembantu Tun Musa saya kenal baik.

Tan Sri Shahril Samad pernah sekejap bekerja dalam Bahagian Pinjaman Bumiputra dan Luar Bandar di Chartered Bank di mana saya menjadi pengurusnya.

Dua orang setiusaha Tun Musa, iaitu Allahyarham Datuk Ajib dan Allahyarham Ismail Kamaluddin telah menikah dengankerani di pejabat saya, mungkin diperkenalkan oleh Tan Sri Shahril. Datin Rafeah ialah isteri Datuk Ajib dan Nursiah, dari Lenggeng, Negeri Sembilan ialah isteri Ismail Kamaluddin.

Dengan mengenali mereka sebelum saya jadi menteri saya tidak perlu dekat dengan Tun Musa. Saya lebih kenal Tengku Razaleigh dari Tun Musa.

Bila Tun Mahathir menyarankan pertandingan untuk jawatan timbalan presiden Umno bagi menentukan timbalan perdana menteri, saya telah diminta oleh Tun Mahathir untuk mengetuai kempen untuk menyokong Tun Musa, walaupun saya merasakan Tengku Razaleigh lebih layak.

Saya bekerja di Chartered Bank dan Tengku Razaleigh juga CEO Bank Bumiputra. Saya jadi Pengerusi Tugu Insurance, milik SHAMELIN, MAYC dan PERTAMINA, Tengku Razaleigh pun jadi CEO sebuah syarikat insuran milik PERNAS.

Pendek kata saya dapat menilai kemampuan Tengku Razaleigh sementara saya tidak tahu apa kebolehan dan pengalaman Tun Musa.

Tapi saya kempen untuk Tun Musa atas permintaan Tun Mahathir. Lepas Tun Musa menang saya pun terus tidak rapat dengan beliau tetapi bertemu dengan penolong-penolong dari masa ke masa.

Saya hanya berkawan dengan pegawai-pegawai dan kakitangan kementerian tempat saya bekerja. Masa lapang saya saya gunakan untuk isteri dan anak-anak.

Kecuali rumah Tun Daim yang saya pernah pergi untuk jamuan makan saya tidak pernah ke rumah Anwar Ibrahim yang di Bukit Damansara. Rumah Datuk Mohd Rahmat saya pergi dua kali atas urusan kerja kerana beliau setiausaha agung Umno.

Saya tidak pernah tahu di mana tinggalnya menteri-menteri lain walaupun, bila saya pencen, baru saya sedar rumah mereka tidak jauh dari rumah saya.

Oleh itu saya menemui kawan-kawan dalam kabinet dalam majlis-majlis rasmi atau dalam mesyuarat. Walaubagaimanapun saya sangat dekat dengan dua menteri saya iaitu Tan Sri Kadir Yusof kerana saya timbalannya di Kementerian Kemajuan Tanah dan Kemajuan Wilayah dan Tun Ghazali Shafie kerana saya timbalannya di Kementerian Dalam Negeri. Tan Sri Kadir suka Tun Musa dan Tengku Razaleigh.

Tun Ghazali tidak suka Tun Musa tetapi suka pada Tengku Razaleigh. Saya sangat rapat dengan pegawai dan kakitangan tempat saya bekerja. Apabila Ismail Kamaluddin meninggal dunia, Datuk Ajib ke Johor untuk jadi menteri besar dan Tan Sri Shahril dah jadi menteri, hubungan saya dengan pejabat Tun Musa terputus.

Saya mendengar desas-desus Tun Musa bercakap mengenai apa yang beliau setuju dan apa yang beliau tidak setuju mengenai dasar dan cara Tun Mahathir.

Saya tidak peduli semua itu kerana saya tahu Tun Mahathir lebih dekat hubungannya dengan Tun Musa daripada dengan saya. Malahan, selain dari Tunku Abdul Rahman yang pernah memecat Tun Mahathir, saya juga pernah menyakitkan hati Tun Mahathir dengan menggugurkan beliau dari jawatan Pengerusi Lembaga Amanah Wisma BELIA dalam satu mesyuarat agung tergempar MAYC di dewan rumah Menteri Besar Perak Datuk Seri Kamaruddin Mat Isa pada tahun 1973.

Tun Musa tidak pernah berkelahi dengan Tun Mahathir seperti saya. Malahan Tun Mahathir menentang saya menjadi calon BN bagi kawasan Jerai pada tahun 1974.

Saya adalah pilihan Tun Abdul Razak. Sejak 1976, setelah Tun Mahathir dan saya menghubungi semula tali silaturrahim saya telah mempelajari dan memahami Tun Mahathir, membaca semua ucapan dan penulisannya dan bertanya apa yang saya tak faham sehingga saya faham dan saya dapati Tun Musa sangat jauh ketinggalan baik dari segi ilmu atau perwatakan jika dibanding dengan Tun Mahathir.

Memang ada penyokong Tun Mahathir yang tertawa apabila media mengenengahkan konsep 2M tetapi ini adalah perkara remeh yang tidak memberi kesan kepada Tun Mahathir.

2M lebih sesuai jika digandingkan Mahathir dengan Margaret Thatcher dan bukannya Musa. Bila Tun Mahathir mengumumkan hasrat Tun Musa untuk meletakkan jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno barulah saya mula aktif dan ingin membantu Tun Mahathir.

Tetapi regu saya untuk mempertahankan Tun Mahathir bukanlah Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Daim.

Regu saya dalam mempertahankan Tun Mahathir ialah Allahyarham (Tan Sri) Megat Junid dan Allahyarham Kip Bahadun iaitu setiausaha kerja Umno di waktu itu.

Dari risikan melalui kawan-kawan di Kementerian Dalam Negeri saya difahamkan Tun Musa cemburu dengan kedudukan Tengku Razaleigh yang dikekalkan dalam Kabinet walaupun dua kali kalah dengannya dalam pertandingan untuk jawatan timbalan presiden.

Tun Musa juga, mengikut laporan, curiga dengan kemaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Satu usul telah diketengahkan oleh kawan-kawan yang dekat dengan Tun Musa supaya diadakan Perhimpunan Agung Khas untuk mendesak Tun Musa kembali sebagai timbalan presiden Umno dan timbalan perdana menteri.

Ini bererti, Tun Musa ingin mendapat mandat dari Umno secara langsung kerana dulunya Tun Musa menang atas sokongan Tun Mahathir. Tun Mahathir pula merasakan jika Musa menang dengan budi dan pertolongan Mahathir pun tidak boleh menyokong dasar-dasar Mahathir. Bagaimana pula jika Musa menang atas kehendak perhimpunan agung Umno tanpa sokongan Mahathir.

Tiga hari sebelum mesyuarat Majlis Tertinggi Umno saya telah dipanggil oleh Tun Mahathir dan beliau memaklumkan bahawa jika dalam mesyuarat MT keputusan dibuat untuk diadakan Mesyuarat Agung Khas Umno Malaysia Tun Mahathir akan dengan serta merta meletak jawatan kerana beliau yakin keputusan Mesyuarat Agung Khas itu pasti mendesak Tun Musa untuk kembali jadi timbalan presiden dan TPM.

Keputusan yang dipercayai akan menyatupadukan Umno sebenarnya akan menggagalkan pemerintahan Tun Mahathir. Oleh itu saya telah bertemu dengan Datuk Senu, Tan Sri Khir Johari dan Tun Mustapha untuk mendapat nasihat mereka bagi menewaskan usul berkenaan dalam MT.

Berasaskan komen Tun Mustapha saya dan Kip serta Megat telah beroperasi.

Bila undi diadakan dalam MT pada malam berkenaan keputusan yang didapati mengejutkan sahabat-sahabat Tun Musa kerana hanya tiga orang ahli MT sahaja yang menyokong diadakan Mesyuarat Agung Khas. Adib dan Ajib tercengang dengan kekalahan yang tidak disangkakan itu.

Setelah usul itu kalah barulah wakil Umno Johor meminta supaya rombongan mereka yang sedang menunggu di Pan Pacific dibenarkan berangkat ke London untuk memujuk Tun Musa supaya menarik balik peletakan jawatan sebagai timbalan presiden Umno.

Tun Mahathir setuju Tun Musa balik sebagai timbalan presiden Umno tanpa memegang semula jawatan TPM kerana lantikan TPM adalah dalam bidangkuasa PM.

Terdengar bisikan perwakilan Johor bahawa Tun Musa perlu ambil balik jawatan timbalan presiden Umno kerana yang memegang jawatan ini juga akan menjadi pengerusi Jawatankuasa Disiplin Umno yang boleh memecat penyokong-penyokong Musa.

Tun Mahathir mulanya ingin menunggu Perhimpunan Agung untuk memberi peluang kepada Tengku Razaleigh mengalahkan Tun Musa. Keadaan memerlukan Tun Mahathir melantik Tun Ghafar Baba. Setelah mengetahui Tun Mahathir tidak akan menerima Tun Musa sebagai timbalan presiden Umno dalam pemilihan Perhimpunan Agung berikutnya.

Tengku Razaleigh yang sepatutnya bertanding untuk jawatan timbalan presiden Umno telah berselera untuk bertanding bagi jawatan presiden kerana sokongan Tun Musa sebagai timbalannya.

Sebagai ‘political animal’ Tun Musa pasti tahu bagaimana memastikan Tengku Razaleigh kalah dengan harapan beliau menang menentang Ghafar dan akan menjadi perdana menteri apabila Tun Mahathir selaku presiden menolak jawatan perdana menteri.

Takdir Allah regu Tengku Razaleigh dan Tun Musa kalah. Cukuplah setakat ini dulu. Saya akan buat huraian lebih panjang pada kesempatan lain.

KAWAN

Kawan

Kawan apalah yang kau kesalkan
Kerana Tuhan kehilangan kawan
Kerana kebenaran dihina
Jangan kau ragu dalam perjuangan

Kadang-kadang kawan jadi lawan
Kadang-kadang lawan jadi kawan
Apalah disedihkan hati
Para pejuang selalu kekurangan

Jangan sedih selalu tersisih
Bukan kau saja ditimpa malang
Lihatlah para Rasul mulia
Lebih terseksa dan menderita
Tetapi mereka merasai ramai
Walaupun keseorangan

Mereka memadai dengan Tuhannya
Itulah kebahagiaan
Di waktu sempit seorang diri
Kawan apalah disedihkan hati

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

***Pakai Kupiah vs Tak Pakai Kupiah***

Salam ceria.
Lumrah manusia, dia akan sentiasa mencari hujah dan alasan untuk membenarkan sikap dan perbuatan mereka. Agar orang lain menerima dan mempercayai mereka walaupun sikap dan perbuatan mereka itu diselubungi persoalan dan tanda tanya.

Peminat bola akan mengatakan bolasepak baik. Menyatukan antara bangsa. Walaupun tertinggal Asar, Maghrib dan Isyak. Orang makan gaji kata hidup mereka lebih terjamin. Lupa Tuhan beri rezki sebab rasa hujung bulan mesti dapat. Bisnesman kata kalau nak kaya, niaga sebab 9/10 rezki itu dari perniagaan. Walaupun menipu dalam berniaga. Penentang vaksin kata, anak saya 10 orang tak pernah ambil vaksin, so far ok je! Dah beso panjang, ada dah kawin pun. ‎Fanatik muzik kata, muzik memecahkan tembok agama dan bangsa. Pejuang mahar kahwin murah kata, yang penting tak menyusahkan kedua pihak khususnya kedua bakal mempelai. Pejuang mahar tinggi kata, sapa nak tanggung belanja kenduri kahwin? Takkan tak jemput semua kawan-kawan? Geng pokeman Go kata, dulu tak keluar fatwa tak terasa nak main, dah keluar fatwa ni, baik aku download. Kawan aku yang Ustaz pun main. Dia kata, yang penting jaga keselamatan.

Bahkan ada orang yang ada ilmu agama yang sanggup mencari hujah membenarkan sesuatu yang memudahkan kehidupan mereka, demi periuk nasi mereka atau dengan kata-kata yang lain sesuai dengan nafsu mereka. Kalau mereka merokok, mereka akan mencari hujah mengatakan rokok itu tidak haram atau makruh. Kalau mereka kaki MLM, mereka akan berhujah dengan bermacam-macam dalil membenarkan MLM walaupun yang diniaga bukan barang tetapi sistem. Kalau dia pelabur Forex, ke mana-mana dia pergi, Forex lah yang dia kempen. Tuhan dan Rasul entah ke mana! Kalau anak perempuannya artis, dia sanggup membela kerjaya anaknya walaupun jelas membuka aurat dan bergaul bebas. Kalau dia kaki politik demokrasi, dia tak akan menerima hujah kita mengatakan politik ini ciptaan kafir. Kalau dia dah termakan hujah IS, dia hanya percaya Jihad mesti perang dan bunuh.

Begitulah juga dalam isu tidak menutup kepala dan menutup kepala dengan kupiah, songkok atau serban di atas kupiah. Mereka yang terbiasa tak menutup kepala teruslah berhujah menafikan kata-kata ulama terdahulu yang menuqilkan dalam kitab-kitab mereka bahawa antara ciri-ciri orang fasik itu sentiasa atau melazimi tidak menutup kepala ketika berjalan di merata tempat. Di dalam kitab disebut berjalan di pasar. Lihatlah sendiri kitab Matla’ul Badrain yang suatu ketika dahulu menjadi teks wajib Sekolah Agama Negeri Johor. Juga kitab Sirrus Salikin. Pengarang kitab-kitab turath ini adalah ulama yang sangat dipercayai, ikhlas dan tiada kepentingan. Berbeza dengan alim ulama sekarang yang ramai mempunyai nawaitu yang bermacam-macam.Tak payah cakap tentang ustaz-ustaz muda yang baca kitab Arab tak berbaris pun tak tahu, malah ustaz-ustaz mereka, doktor-doktor dan pensyarah mereka dah beberapa generasi dah kurang keikhlasan dan keberkatan. Masing-masing dah jual muzakirah dan kitab untuk menambah pendapatan selain dari makan gaji. Bahkan ramai yang takut isteri dan rumahtangga tak menjadi contoh! Mengapa kita tolak ulama dahulu semata-mata nak membenarkan kata-kata kita yang penuh kepentingan.

Lebih-lebih lagi bila kita bermursyid, percayalah didikan mursyid. InsyaAllah ada keberkatan. Sebenarnya memang benar, tak memakai kupiah itu ciri-ciri orang fasik. Kesaksian mereka tidak boleh diterima. Budak-budak tadika pun tahu, masuk tandas pun kena tutup kepala, inikan pula di luar tandas. Inikan pula berjumpa orang ramai. Berjalan-jalan ke sana, ke sini. Bahkan, inikan pula bertemu Allah, mengadap Tuhan dalam sembahyang. Sebab itulah Ibnu Umar pernah memarahi hambanya yang bersolat tanpa memakai penutup kepala.

Korang fikirlah, ketika ihram haji dan umrah tidak dibenarkan memakai penutup kepala samada songkok atau kupiah, kenapa? Cuba fikirkan. Wajib buka. Kalau pakai, kena dam. Ini menunjukkan selain waktu ihram kena pakai. Tak kan datang hukum wajib buka, kalau memang dah terbuka. Ini menunjukkan orang Islam sentiasa memakai kupiah dan serban atau seumpamanya. Walaupun Ulama tidak mengatakan wajib tapi mereka mengatakan ia sangat dituntut. Meninggalkannya menghilangkan wibawa. Lebih-lebih lagi kalau meninggalkannya kerana ingin mengikut style orang kafir, maka jelas haramnya. Juga haram bila meninggalkannya kerana malu memakai pakaian sunnah.

Sebab itu ketika nak nikah, semua orang pakai songkok. Pakai kupiah. Bukan pengantin je. Tapi bila tak ada ilmu, pakai sebab semua orang pakai. Bukan nak kesaksian diterima. Lepas tu, dengan penuh hikmah, jurunikah ajak beristighfar beramai-ramai kerana apa? Kerana ramai yang dah jatuh fasik kerana berbuat dosa besar. Fasik kerana istiqamah buat dosa kecil. Atau melakukan perkara yang menghilangkan wibawa sebagai seorang muslim yang adil seperti tak pakai kupiah. Maka Imam ajak beristighfar beramai-ramai. Moga Allah terima sebagai seorang muslim yang adil. Kemudian Imam atau jurunikah mengajak semua yang hadir mengucapkan 2 kalimah syahadah? Kerana apa? Kerana umat Islam Akhir Zaman ni mudah jatuh kafir. Kadang-kadang dengan niat. Atau kata-kata dan perbuatan. Pagi muslim, petang kafir. Petang muslim, malam kafir. Jadi bila bersyahadah, kembali pada Islam.

Kerana pernikahan adalah majlis terpenting dalam membina masyarakat Islam. Jika majlisnya tepat, ikut syariat dan sunnah, wali dan saksi‎-saksi adil-adil belaka. Semuanya dalam suasana Ibadah, insyaAllah zuriat yang dilahirkan soleh dan solehah. Sebaliknya jika program pertama dalam membina institusi paling kecil dalam masyarakat iaitu menyatukan dua pengantin itu penuh dengan maksiat dan kemungkaran, wali, saksi, jurunikah, pengantin dan semua yang hadir tak takut Tuhan, jangan salahkan generasi yang lahir nanti lebih jauh dari Allah.

Itulah pentingnya kupiah. Ulama dah gariskan, malah mengatur kehidupan masyarakat dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besarnya tapi malangnya yang menentang tradisi ulama itu di kalangan orang yang dikatakan ulama juga kerana mempunyai sijil. Walhal syarat ulama bukan pada sijil tetapi mesti ada ilmu, beramal dengan ilmunya dan takutkan Allah. Kalau ada ilmu saja, ramai lagi orang-orang yahudi yang lahir ilmu Islam. Kalau beramal ilmu yang kita suka je dan menentang yang terkena atas kepala kita, inikah ulama? Kena takut Tuhan sebab Allah sebut dalam Al Quran tentang ulama itu takutkan Allah.

Kemudian, kupiah yang dipakai mestilah sentiasa istiqamah dan tidak bermusim. Boleh dibasuh dan sucikan. Ternafilah memakai songkok kalau tak boleh menjaganya dari najis. Malah kalau lama dipakai, tentulah busuk. Makruh. Nak basuh tak boleh. Mereka pakai pula di masa-masa tertentu pula. Antaranya kerana mudah nak buat maksiat di waktu lain. Kalau tak pakai pula, orang akan kata, dah tukar Parti ke? Ini semua memakai penutup kepala kerana adat semata. Tak jadi ibadah.

Yang paling baik, kepala di cukur botak, pakai kupiah dan serban. Kalau tak mampu, pakai kupiah atau songkok yang boleh dibasuh. Songkok ikhwan contohnya. Bukan kempen tapi sebagai contoh! Jangan sensitif pula. Memang bergunting pun Sunnah tetapi Mursyid memilih Sunnah bercukur, maka sebagai murid, pilihlah bercukur. Guna pisau cukur bukan mesin rambut no 1 atau 2. Tentu ada hikmahnya. Sebenarnya bila botak licin, ia lebih rasa hamba berbanding cuma bergunting dengan berfesyen-fesyen. Remaja 6 orang yang pergi tengok wayang pada 1 Syawal, yang lelakinya tanpa berkupiah tentu rambutnya tidak botak. Kalau botak, rasanya mereka tak akan buka kupiah. Kalau pakai kupiah, dengan keberkatan, Allah akan kawal mereka dari maksiat.

So, yakinlah kata-kata orang yang telah membuktikan hidup matinya untuk Islam. Sanggup dicaci, dihina, difitnah, diperlakukan apa saja demi mempertahankan keyakinannya daripada orang yang hanya pandai bercakap tentang Islam sedangkan peribadinya dan keluarganya tidak boleh dijadikan contoh.

Sekarang semua orang kena bertindak. Semua orang kena beramal. Cukuplah kata-kata yang dah terlalu banyak, kita nak berbuat. Mulakan dengan bertaubat. Dosa-dosa kita yang terlalu banyak dengan Allah dan sesama manusia. Sebenarnya jatuhnya kembali kita ke lembah dosa atau mengulangi dosa yang lama adalah kerana taubat kita belum diterima. Mungkin kerana belum bertaubat atau taubat yang tidak serius serta tak cukup syarat. Bila mengulangi dosa, prestasi kita merudum, bantuan terhijab dan keberkatan tidak turun.

Kalau semua orang bertaubat, sanggup meminta maaf. Bayar balik apa yang pernah dihutang dengan manusia. Qadha’ segala kewajipan yang pernah ditinggalkan seperti solat, puasa dll. Baiki diri dan keluarga. Cari dan belajar dari masyarakat yang sama cita-cita untuk Takutkan Tuhan dan rindu Nabi, insyaAllah keberkatan akan turun mencurah-curah kepada seluruh rakyat. Rakyat akan menjadi baik sebab Tuhan merahmati mereka. Jika majoriti rakyat sanggup lakukan semua ini dan berubah menjadi baik, Allah akan datangkan pemimpin yang baik. Itu janji Tuhan. Tuhan tidak pernah mungkiri janjiNya. Pemimpin yang baik, untuk rakyat yang baik.

Nanti seluruh negara menuju keampunan Tuhan.
(( بلدة طيبة ورب غفور ))

Bilik Rumah Tepekent,
7.34pm, Ogo 12, 2016

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

Sifat Ego

Sifat Ego

Orang yang ada ego, tidak sedar yang dia ada ego

Ego diketahui melalui ilmunya

Kalau tahu pun adanya sifat ego

Belum tahu lagi dapat membuangnya

Ego adalah sifat batin

Tapi dapat dikesan melalui tanda lahir dan sikapnya

Bercakap di kalangan kawan selalu sahaja cakap besar

Bila berdiri selalu sahaja cekak pinggang

Apabila berbincang selalu sahaja tinggi suaranya

Apabila kebenaran itu keluar daripada mulut orang, payah menerimanya

Kalau bercakap mahu menang sahaja

Bila bertemu orang, payah menegur sapa kecuali orang mendahuluinya

Jika orang tersilap terhadapnya, mudah sahaja marah dan berang

Selalunya serius sahaja, kurang mesra

Kalau hendak berkawan pilih-pilih orang, biasanya orang yang setaraf dengannya

Bila dicabar mudah sahaja mencabar

Kalau bersalah susah hendak meminta maaf

Adakalanya orang meminta maaf, enggan menerimanya

Mudah marah, bahkan marahnya sangat ketara

Kalau ada kuasa, suka menzalim dan menindas

Jika tiada kuasa, selalu sahaja keras kepala untuk patuh kepada ketua

Bertekak dan berbahas menjadi budayanya

Pantang ditegur oleh siapa sahaja, masam mukanya

Apabila ego sudah tebal, sebarang kebenaran payah diterima

Bila ditegur sakit hatinya, dendam pun membara

Jangan sebut dosa pahala, tersinggung perasaannya

Kalau dipuji orang lain di hadapannya, sakit hatinya

Sebut Syurga Neraka, amat jijik mendengarnya

Bahkan sebut nama Allah pun tersinggung jiwanya

Jangan cuba bala bencana yang datang kita kaitkan dengan kemurkaan Tuhannya

Sakit hatinya, payah mahu menerima

Bencana alam dianggap perkara biasa

Itu perkara nature

Jangan cuba dihubungkaitkan dengan dosa

Dia akan melenting menunjuk sikap tidak menerima

Aduh dahsyat, ego amat berbahaya

Bukan sahaja dengan manusia bahkan dengan Tuhannya

Kebenaran payah menerima

Selalu sahaja menolaknya, bahkan dijadikan bahan perli sahaja

Kerana ego, orang sanggup derhaka kepada Tuhannya

Bahkan orang sanggup jadi kafir

Lihat sahaja Namrud, Hamman dan Firaun

Sebelum matinya berbagai bala dan tanda amaran dari Tuhan

Namun tidak boleh jadi pengajaran dan ingatan

Akhirnya sanggup mati kafir, kerana sikap egonya

Aduh, dahsyatnya sifat ego!

Menjelang tidur

26.8.99

***Gulenis dalam GISBH***‎

Salam ceria.
Hidup di negara orang dan berhadapan dengan krisis sudah beberapa kali Anjang alami. Suatu pagi di bulan Ogos 1990, ketika membaca akhbar di ruang tamu Markaz Al Arqam Jordan di Jubaihah, Amman, kami baca berita tentera Iraq telah menawan Kuwait. Kebetulan kami tak mengikuti beritanya malam sebelumnya di TV. Walaupun bukan negara Jordan yang terlibat secara langsung, tapi kesannya sangat terasa. Apabila PLO menyokong tindakan Saddam, rakyat Palestin yang berada di banyak negara Teluk telah menjadi sasaran kebencian lalu majoriti mereka masuk ke Jordan. Tak lama selepas kami pula terpaksa meninggalkan Amman atas faktor keselamatan.

Kali kedua, pada tahun 2011-12 di Damascus, Syria. Penentang Basyar Assad sudah tidak mampu bersabar, lebih-lebih lagi mendapat inspirasi dari pemberontakan rakyat di Tunisa, Libya dan Mesir, maka berlakulah penentangan bersenjata terhadap kerajaan Syria. Letupan dan tembakan boleh berlaku bila-bila masa. Ketika itu anjang tinggal di Damascus mengendalikan projek Ikhwan di Sahah Maisat, dekat Abu Nour. Akhirnya atas faktor keselamatan, kerajaan Malaysia menyediakan pesawat untuk rakyatnya pulang ke tanahair. Krisis di Syria hingga hari ini belum ada penyelesaiannya

Kali ni anjang ke Istanbul, Turki. Ada cubaan rampasan kuasa tentera tetapi berjaya dipatahkan oleh rakyat di bawah pimpinan Presiden Raceep Tayeeb Erdogan. Maka nama Erdogan yang telah sedia popular bertambah popular. Adapun Fathullah Gulen yang tidak terkenal di Malaysia, tiba-tiba terkenal. Terkenal kerana menjadi dalang rampasan kuasa berdarah tersebut. Walaupun hidup di AS, dia berjaya memberi arahan kepada pengikutnya untuk menentang kerajaan Erdogan dan menghuru harakan rakyat Turki. Penyokong Gulen dipanggil FETO atau Gulenis.

Ada ke Gulenis dalam GISBH? Jawapannya mudah, tak ada. Full stop. Tapi kalau ditanya, ada tak golongan atau individu yang berwatak seperti Gulenis? Mungkin kita boleh jawab: golongan ini, ada sahaja yang dia tak puas hati. Ada kepentingan, bila kepentingan terancam, protes. Protes secara senyap atau berterus terang. Berkempen untuk menentang pemimpin. Ada pula yang dengki. Mengata di belakang. Membina klik dan puak dalam organisasi. Rasanya di dalam semua jemaah atau organisasi pasti ada golongan ni.

Mengapa Gulen tak puas hati dengan Erdogan? Mengapa Gulen membawa diri, duduk di AS? Bukankah masing-masing berlatar belakangkan agama? Gulen dulunya Imam dan menyampaikan kuliah dengan minhaj Jemaah An Nur. Erdogan pula berpendidikan asas dari Madrasah Imam dan Khatib. Rupa-rupanya masing-masing asalnya ingin mendaulatkan Islam di Turki. Cara Erdogan lebih diterima, bermula dari bawah, lalu jadi Datuk Bandar Istanbul, terus mengorak langkah menjadi Perdana Menteri Turki dan terus terus mendapat sokongan rakyat menjadi presiden. Cara Gulen kurang diterima. Walaupun berjaya membina pengaruh dan mengumpul harta, Allah tak izinkan dia mendapat kuasa. Maka dia ditimpa penyakit dengki. Masuklah dia dalam Mazhab Al Hasadi.

Bak kata Abuya, sama-sama jual goreng pisang, goreng pisang kita laku, goreng pisang dia tak laku. Meradanglah. Bila marah, macam-macamlah diceritakan keaiban orang yang didengki samada betul atau fitnah.

Jadi orang yang masih simpan sifat hasad, inilah Gulenis dalam syarikat. Tak boleh tengok orang dapat nikmat. Dia sakit hati. Kalau boleh dia hendak sangat nikmat itu berpindah padanya. Atau kalau tak dapat, dia rasa bahagia kalau nikmat itu musnah binasa. Biar sama-sama tak dapat. Busuk hati betul! Jadi bila tengok pemimpin berkenderaan mewah, kata pemimpin salah guna wang. Patutnya tanya dulu, kalau tak faham. Terus buat tuduhan tanpa tahu duduk perkara sebenar. Akhirnya berlaku pepecahan dalam syarikat. Inilah yang dikatakan menebuk kapal dari dalam. Punahhh.

Ada orang yang bila dapat berita keaiban sesorang, tanpa usul periksa uar-uarkan. Viralkan. Sapa suruh? Arahan sapa? Untuk apa di’viral’kan? Adakah Islam makin meriah syiarnya dengan tersebar aib orang. Kalau benar berita itu sekalipun, apa yang Islam dapat? Betapa lagi jika tidak benar. Kalau sekali viralkan naik sebuah ‘Islamic Mall’ boleh tahan! 2 kali viral, dapat beli bot mewah untuk pelancongan Islam di Golden Horn boleh tahan! 3 kali viral dapat dirikan ‘One Stop Islamic Village’ di farm pinggir Istanbul, boleeeehh tahaaann! Sebenarnya kita nak apa? Nak glamour sebab antara orang paling awal dapat berita? Nak jadi wartawan murahan?Bila dah glamour dapat apa? Dapat bangga. Rasa kita terror. Rasa kita tahu segalanya. Rasa bangga begitu dapat pahala ke dosa? Masuk syurga ke neraka?

Ada pula jenis yang bila dapat berita ada orang kena marah atau dihukum, tiba-tiba bersemangat nak membela. Tak puas hati, kenapa orang itu kena marah. Kononnya tak patut dimarah begitu. Kesian dia. Kena berhikmah. Asyik maaaaraaah je!! Dia tak puas hati. Tak pula bertanya sebabnya. Terus menerus pot pet, pot pet di belakang. Mewujudkan klik dalam jemaah. Malah membuat jemaah dalam jemaah. Bila ditanya dari hati ke hati, kalau betul kesian, berapa kali dah doakan orang itu dalam sehari. Rupanya sekalipun tak ada. Kesian apa kalau macam ni? Orang dah nak masuk neraka kerana syariat dilanggar, patut dah kena ta’zir dengan sebatan jika ikut hukum Islam, kita sibuk nak membela, kesian kononnya, walhal sekali doa pun tiada. Pendusta!!! Sedangkan orang yang marah setiap hari itu, menangis mengadu depan Tuhan hal anak buahnya. Menangis dalam hati, setiap kali lepas marah sambil terus menerus berdoa. Si pembela yang tak tahu hujung pangkal ni sebenarnya ‘bikin potong’ je. Ni semua Gulenis… sukakan perpecahan untuk puaskan hati (sebenarnya untuk puaskan nafsu). Penipu yang tertipuuu, sampai bila pun tak kan puas, sifat nafsu itu tak pernah puas.

Ada pula golongan ‎yang sibuk nak meyakinkan orang lain, dia ‘clear’ dengan pemimpin. Dia ‘clear’ dengan pemimpin. Untuk apa? Nak pastikan pengaruhnya tak merudum. Perlu ke? Orang yang betul-betul clear tak takut bayang-bayang sendiri. Kalau clear tak perlu istihar. Orang kalau clear dengan pemimpin, jika kena hukum ke, kena fitnah ke, sikit pun tak cacat hati dengan mursyid. Kena fitnah tak bela diri dan cari simpati. Lebih-lebih lagi tak buka salah orang untuk menutup salah sendiri. Ni semua virus Gulenis. Perosak dalam jemaah je! Jauhkan kami berperangai begini, ya Allah!

Tak lupa pula satu golongan yang agak rapat dengan pemimpin, boleh ‘direct access’ kepada pemimpin, tiba-tiba terbongkar ada kesilapan. Asalnya tak nak mengaku tetapi terpaksa mengaku. Sebab’Manakan bagkai gajah boleh ditutup dengan nyiru?’. Tetapi oleh kerana rasa setaraf dengan pemimpin, boleh dipaksa pemimpin untuk memaafkannya! Mendesak-desak pemimpin untuk meredhainya! Sungguh kurang beradab! Tak ada rasa ke? Patutnya faham yang pemimpin sejati sentiasa memaafkan cuma kamu perlu buktikan yang kamu sudah berubah. Tapi… Sebenarnya, sudah menjadi pengalaman sebelum ini, jika pemimpin kata, saya maafkan dan redha semuanya, akan timbul masalah lain. Dia akan jaja kata-kata pemimpin merata-rata untuk cari pengaruh. Sebarkan merata: ‘Pemimpin sudah redha pada aku.’ Perangai buruk ini belum berubah. Jangkitan kuman wabak Gulenis pemecah belah.‎ Akhirnya menjadi barah dalam jemaah, merebak dalam jasad organisasi dan bakal melumpuhkannya. Tetapi ia tidak berlaku dalam jemaah kebenaran.

Ada juga yang hanya boleh terima pemimpin no 1 sahaja. Yang lain tak boleh pakai. Kalau di zon, dia hanya boleh dengan kepimpinan teratas sahaja. Wahh! Ni bahaya… Dah lama pupus golongan ni dalam jemaah, tapi nafsu dan syaitan ada. Kadang-kadang, dalam ramai-ramai tu muncul yang macam ni.‎ Ni mendekati Gulenis. Hakikatnya tak yakin dengan pemimpin, sebab itu tak boleh taat dan hormat dengan orang yang pemimpin lantik. Dia nak pemimpin beri arahan direct padanya. Apa lagi, rasa banggala sangat (baca betul-betul! bukan Bangla). Depan pemimpin bekerja, belakang pemimpin CLS. C+L+S=TY. Bila teruji, akan keluar bawa diri. Sebab hakikatnya memang tak yakin.

Ada macam-macam golongan lagi yang mengikut nafsu. Depan pemimpin, sangatlah berakhlak. Bukan lemah lembut, lemah gemalai. Pijak semut pun tak mati. Punyalah ‘soft tiptoe’ dia. Semut yang dipijak sengal-sengal je, masih bernyawa. Tak sampai membunuh. Sangat pandai berlakon. Malangnya di belakang pemimpin gajah dan badak terburai perut dilanggarnya. Terserlah sikap sebenarnya. Langgar sana, langgar sini. Gebang je deraieh, kerja macam ‘baloq liat’. Macam pahat dengan penukul. Rupanya selama ini berlakon. Tak jujur. Sampai bila boleh berlakon?. Gulenis!

Bila ditegur, jelas di muka tak rasa bersalah. Macam terpinga-pinga blur. Apa salah ana ye? Mana pegi rasa? Mana hati dan perasaan? Selepas diterangkan berulang kali, baru terbuka minda. Bila dah agak faham, timbul masalah lain. Mula nak salahkan orang lain. Salahkan laporanlah. Hanya dengar dari sebelah pihaklah. Tak beri ana peluang menerangkan keadaan sebenarlah. Walhal fail semua sudah di tangan. Akhirnya, dek kerana dah terkepung dari semua sudut, baru mengaku bersalah dengan penuh paksarela. Dengan rasa yang 1/4 insaf datang menebus dosa. Ambillah RM100. Aneh! Boleh ke kesalahan yang kesan buruknya menimbulkan perpecahan, patut hukumannya, boleh disingkirkan dari syarikat, buat kesalahan yang boleh dihukum rotan secara ta’zir, tiba-tiba ingin ditebus dengan hanya RM100. Itu sumbangan bolehla. Tebus dosa tu buat sesuatu sampai sakit, perit, serik tak nak buat lagi kesalahan yang sama. Kalau duit dia ada beribu-ribu. Aset dia sangat banyak. Langsung tak sakit.

Ada orang yang rasa dirinya mulia, keluarganya patut dimuliakan. Bila tiba-tiba Tuhan takdirkan keluarganya tak dilayan seperti yang sepatutnya, dia tak boleh menerima kelemahan itu sebagai tidak disengajakan. Dia tak boleh olahkan itu sebagai ujian yang ada salah silap sendiri di mana-mana. Yang dia nampak salah orang lain. Yang dia rasa, dia orang besar, boleh marah-marah orang. Akalnya yang cerdik merujuk kepada nafsunya yang jahat mengatakan, ini bukan masalah peribadi tetapi ini izzah jemaah. Nanti keluarganya nampak kelemahan jemaah, maka patut dimarah. Rupanya hatinya memang tak suka pada seseorang. Ada berdendam. Tunggu masa je nak ledakkan. Gulenis! Ni geng Gulenis. Suburkan mazmumah…

“Mana air kopi ibu?”
“Kan ibu dah kata, ibu nak kopi panas!”
Ni contoh ayat-ayat arahan yang menjelmakan apa yang tersorok di hati. Sombong terhadap orang bawahan. Rasa diri patut dimuliakan. Ini semua sikap Gulenis yang sanggup mempertahankan mazmumah diri demi kepuasan. Sanggup orang lain terkorban demi kepentingan dirinya.‎

Kalau hati dah masuk jangkitan kuman Gulenis, apa yang dibuat oleh pemimpin semua tak kena.
“Tak kan pecah gelas pun nak laporkan?”
“Remeh sangat, telur puyuh pun kena kira hari-hari, laporkan!”
“Puyuh mati, telur berkurang pun nak dijadikan isu! “Biasalah ternakan ada yang mati, telurnya kadang-kadang berkurang!”
Puak ni, tak mampu nak taaaat jee!
Tak mampu nak sangka baikkk jee!
Dia tak difahamkan Allah tentang ciri-ciri hamba dan khalifah. Dia tak boleh faham didikan hati perlu kerja-kerja hina. Dia tak boleh nak faham, sebagai khalifah kena bertanggung jawab dan rasa, rasa, rasa, rasa, rasa bertanggung jawab. Sebab itu kena ditanya seluruh tugasan yang diberi sedetail-detailnya.‎

Rupanya percubaan rampasan kuasa telah terlalu banyak berlaku dalam diri-diri kita. Gulenis telah lama merebak dan menjalar dalam diri dan hati kita. Bukan sekali dua rampasan kuasa tentera nafsu jahat telah berjaya mengalahkan raja dalam diri. Mengalahkan presiden jasad. Hati kalah dengan akal yang merujuk kepada nafsu yang jahat. Kudeta akal dan nafsu inilah yang membuatkan kita berperangai dengan sikap-sikap Gulenis. Malangnya dalam menulis ini pun sukar mengelak dari wabak Gulenis. Juga malang kalau pembaca yang membaca post ini tiba-tiba makin subur ciri-ciri Gulenis, rasa mendongol untuk menerima kebenaran.

Mari kita terima hakikat, sekarang masa Islam sedang menang dan dimenangkan. Musuh sedang kalah dan dikalahkan. Sistem musuh sedang terkubur. Sistem Islam sedang dinaikkan. Sebagaimana cubaan rampasan kuasa tentera digagalkan di Turki, kita yakin dan berharap roh yang suci berjaya mengalahkan akal yang merujuk nafsu yang jahat. Mengalahkan mazmumah-mazmumah dalam diri untuk Tuhan dan Rasul dimenangkan bukan nafsu dan syaitan.

Ampun maaf.
Surau, rumah tetamu Tepekent, Istanbul.
10.41am, Ogos, 2016‎

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

Maqam Syeikh Telli Baba

Maqam Syeikh Telli Baba, salah seorg dari 4 org wali Allah yg mengawal selat Bosphorus secara roh. Nama sebenarnya Imam Abdullah Effendi. Terbunuh sewaktu berkhidmat sebagai imam dalam tentera Empayar Othmaniah di zaman Sultan Muhammad Al Fatih. Di sini tempat yg maqbul doa menurut pengalaman ramai orang termasuk Tn Nasir.

Bendera Turki dan Bendera Johor

Bendera Turki kalau di letak backgroundnya kanvas biru, terus jadi macam bendera Johor ekk!

Komander tentera AS nafi terbabit dalam komplot rampasan di Turki  

WASHINGTON: Seorang komander di Pusat Arahan Utama Amerika Syarikat (AS), Jeneral Joseph Votel, semalam menafikan dakwaan terbabit dalam cubaan rampasan gagal di Turki.

“Sebarang laporan yang mengatakan saya terbabit dalam cubaan rampasan gagal di Turki adalah jelas tidak benar.

“Turki menjadi rakan luar biasa dan penting di rantau ini selama beberapa tahun. Kami menghargai kerjasama berterusan Turki dan perkongsian akan datang dalam perjuangan menentang ISIL (militan IS),” katanya dalam satu kenyataan. – REUTERS

Anjang: Bila gagal, tak mengaku penglibatan. Kalau rampasan kuasa itu berjaya, tak mustahil mereka akan mengaku terlibat. Kalau benar-benar tak terlibat, mengapa tak menafikan sejak dari awal lagi. Apa perlu tunggu sampai berminggu-minggu?

Obama sendiri gagal mengutuk rampasan kuasa itu dengan segera tetapi memerhatikan keadaan dahulu sedangkan jelas ia adalah percubaan rampasan kuasa dari kerajaan yg dipilih oleh rakyat secara sah.

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

Azerbaijan tutup stesen TV siar temu ramah dengan Gulen

BAKU: Kerajaan Azerbaijan menutup sebuah stesen televisyen bebas, semalam yang merancang menyiarkan temu ramah dengan Fethullah Gulen, ulama yang dituduh Turki merancang rampasan kuasa gagal, awal bulan ini.

Azerbaijan mempunyai hubungan rapat dengan Turki dan menyokong negara itu dalam konflik dengan pemisah disokong Armenia berhubung perpecahannya dengan rantau Nagorno-Karabakh.

Mahkamah rayuan Azeri membatalkan lesen stesen televisyen ANS berdasarkan tuntutan difailkan Majlis Televisyen dan Radio Kebangsaan (NTRC).

Undang-undang membenarkan pihak berkuasa menutup media yang melakukan kesalahan, termasuk menyiarkan propaganda pelampau atau mendiskriminasi etnik di tanah air.

“ANS mengambil pendekatan yang bertentangan dengan perkongsian strategik antara Azeri dan rakyat Turki, dengan menawarkan sokongan kepada Fethullah Gulen dan penyokongnya, yang menganjurkan acara berdarah sehingga menyebabkan kematian,” kata NTRC dalam satu kenyataan.

– REUTERS

Azerbaijan tutup stesen TV siar temu ramah dengan Gulen | Dunia | Berita Harian http://www.bharian.com.my/node/178292
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

***Siapa Fethullah Gulen Yang Sebenarnya?***

Salam ceria,Ramai orang bertanya siapakah Fethullah Gulen? Betul ke dia terlibat dalam rampasan kuasa tentera yang gagal baru-baru ini? Mari kita perhatikan pendapat mantan penasihat PM Ahmed Davutoglu, iaitu Omer Faruk Korkmaz mengenai Fethullah Gulen juga pendapat dari sumber yang sangat dipercayai.

Fethullah Gulen lahir di Erzurum, Turki pada tahun 1941. Memulai karier keagamaannya sebagai imam yang memberikan ceramah agama sejak tahun 1966. Menggunakan gerakan atau Jamaah Nursi di tahun 1970-an untuk mendapatkan populariti, kekuasaan, dan kekayaan. Ia kemudian menyimpang dari ajaran Said Nursi dan mulai mengembangkan sendiri gerakan dan jaringannya sendiri yang didukung oleh tentera dan pemerintahan yang kemalis (berfahaman Mustafa Kamal) dan sekularis. Gulen mendokong rampasan kuasa tentera yang dipimpin Jenderal Kenan Evren pada tahun 1980, sebagai imbalan pembiayaan yang diberikan oleh pemerintahan tentera untuk jaringan surat khabar ‘Zaman’ miliknya yang merupakan surat khabar yang paling tinggi cetakannya di Turki ketika itu.

Gulen bertemu dengan paderi Paus John Paul II pada tahun 1998 dan mula mengembangkan Dialog Toleransi dan kerjasama dengan penganut Kristian Katolik. Dia juga memulakan gerakan kebajikan / khidmat masyarakat (Hizmet) dan bekerjasama dengan gereja-gereja Katolik.

Gulen juga memberikan gambaran yang tidak tepat tentang kelompok dan gerakannya kepada ahli perniagaan Turki untuk terus mendapatkan sumbangan bagi sekolah-sekolah yang dimilikinya di seluruh dunia yang didakwa olehnya menyebarkan dan memperkenalkan bahasa dan budaya Turki ke seluruh dunia. Gulen mendirikan lebih dari 3000 sekolah di seluruh dunia terutama di negara-negara umat Islam. Hasil keuntungannya digunakan untuk membantu pemimpin-pemimpin sekular dengan bantuan Paus dan gerakan zionis di Turki. Lembaga khidmat (Hizmet) Gulen memiliki hubungan dengan Israel dan pelobi Zionis di AS dan mendirikan 129 sekolah di AS dengan pendapatan setahun lebih 400 juta dolar AS.

Gulen mengembangkan jaringan yang taat setia kepadanya di seluruh sistem dalaman pemerintahan Turki (Kementerian Pendidikan, Kehakiman, Polis dan Ahli parlimen) tetapi tidak berjaya untuk menguasai sepenuhnya tentera Turki. Gerakan ini amat merbahaya kerana membina sistem dalam sistem. Membina negara dalam negara yang menjejaskan kestabilan.

Gulen pernah menyokong pemerintahan AKP dan Erdogan kerana berharap dia akan menguasai AKP dan mengembangkan pengaruhnya di berbagai peringkat pemerintahan Turki tetapi akhirnya menemui kegagalan.

Konflik antara Fethullah Gulen dengan Recep Tayyip Erdogan bermula ketika Erdogan mula memperlihatkan sikap anti Israel. Sebahagian pemerhati berpendapat Gulen mendapat arahan dari Zionis untuk mengawal sikap dan kenyataan Erdogan terhadap Israel. Bahkan (Omar) ketika berada di Chicago pernah memperolehi bukti bertulis bahwa Amerika Serikat (AS) memanfaatkan Gulen untuk melawan gerakan Islam.

Gulen mendirikan sekolah-sekolah di Pakistan dan Bangladesh untuk menolong pemerintah kedua negara tersebut. Bahkan pemerintahan Bangladesh memberikan wakaf tanah yang sangat besar bagi aktiviti gerakan Gulen. Tetapi yang peliknya di Turki, media miliknya menyokong hukuman para pemimpin Jamaat Islami berbeza dengan Presiden Gul ketika itu dan PM Erdogan yang memberi tekanan kepada Bangladesh agar tidak menjatuhkan hukuman kepada mereka. Kemudian jaringan media miliknya menuduh Gul dan Erdogan melakukan campurtangan dalam persoalan dalaman negara Bangladesh. ‎Di negara lain, gerakannya menyokong Parti yang memerintah tetapi di Turki, mereka membangkang keputusan kerajaan. Apa yang boleh memecahkan perpaduan sesuatu negara umat Islam, itulah yang dia lakukan, tiada beza dengan gerakan Zionis dunia.

Di Morocco, Gulen mendirikan sekolah di selatan negara dan mendidik pelajar-pelajar di sekolahnya agar membanggakan bangsa asal mereka iaitu amazigh atau bar-bar dan menyuntik pemikiran dan perasaan agar membentuk negara sendiri di selatan Morocco terpisah dari kerajaan sekarang. Lihat! Betapa bahayanya gerakan Gulenis yang tak ubah seperti gerakan Zionis di dunia yang memecah belahkan perpaduan dan mencari keuntungan di atas permusuhan antara bangsa dengan bangsa.

Simpati Erdogan terhadap rakyat Palestin dan kritikan tajamnya kepada tindakan Israel di Gaza mendapat sokongan yang luar biasa dari para pemuda yang Islamik di seluruh dunia. Israel sangat tidak senang dengan kata-kata Erdogan tersebut lalu menekan Gulen untuk menghentikan Erdogan dengan menggunakan program TV “Sixty Minutes” dan kemudian suratkhabar New York Times mempamerkan kekayaan dan keuntungan dari sekolah-sekolah dan bisnis-bisnis yang dimilikinya di AS. Mereka mengancam akan menghentikan semua keuntungan tersebut jika Gulen tidak mampu menghentikan sikap Erdogan yang anti yahudi.

Demi mempertahankan kekayaannya Gulen sanggup mengikut kehendak Yahudi lalu cuba mengubah tafsiran ayat-ayat Al-Quran dan Hadis. Dalam pertemuan dengan kumpulan-kumpulan Zionis, Gulen pernah menyatakan rasa menyesal bahwa selama ini ia telah salah faham tentang ayat-ayat dalam al Quran, yakni bahwa ternyata menurutnya orang-orang Yahudi dan Nasrani juga dapat masuk syurga.

Ia pun memanfaatkan Thomas Michel (mantan sekretaris Paus) membawanya ke Turki dan negara-negara lainnya. Michel yang kemudian mulai menulis dan mengajarkan bahawa boleh jadi Al-Quran salah dalam memahami Trinity dan bahawa kesalahfahaman tersebut berlaku ke dalam Al-Quran melalui orang-orang Arab Badwi yang buta huruf. Begitu menyimpangnya Gulen dalam memperjuangkan kepentingan dirinya.

Erdogan yang berpendidikan agama dari madrasah Imam Hatip (Imam dan pemberi khutbah) amat memahami pengertian Al-Quran sangat membenci dengan putar belit yang dilakukan oleh Gulen. Begitu juga team kuat Erdogan tidak menyukai Gulen serta mendesak Erdogan supaya bertegas pada Gulen. Demi melawan tindakan Erdogan, Gulen menggunakan kekuatan polis yang setia padanya untuk merakam perbualan serta mencatat aktiviti Erdogan, Gul serta Ketua Tentera Turki. Erdogan mendakwa Gulen melaporkan hal itu ke intelijen Israel serta media Barat. Erdogan amat memahami penglibatan Fethullah Gulen dalam usaha menggulingkan pemerintahannya.

Fethullah Gulen terbukti menggerakkan jaringannya di dalam negara Turki untuk melawan Erdogan seperti pada tahun 2013 masalah demonstrasi Gezi Park serta beberapa gerakan masyarakat bawahan yang lain, tetapi semuanya gagal.

Gerakan rampasan kuasa itu gagal kerana Gulen menampakkan dianya sebagai pengkhianat agama dengan kenyataannya bahawa orang Yahudi serta Nasrani juga masuk syurga serta meningkatkan perasaan anti Arab di kelompok pengikutnya. Ia lebih bimbangkan keselamatan anak-anak Israel tetapi tak pernah keluarkan sedikitpun kenyataan mengenai anak-anak orang Palestin. Gulen pernah membuat kenyataan bahawa sepatutnya para syuhada Mavi Marmara memohon izin terlebih dahulu daripada pemerintahan Israel ketika membawa bantuan pertolongan ke Gaza. Kenyataannya itu membuatnya begitu tak popular di luar kelompoknya. Gulen juga merakam panggilan beberapa telepon lawan-lawan politiknya dengan memakai jaringannya di dalam polis. Erdogan mengambil keputusan untuk menentang jaringan ini serta membuang mereka di semua jabatan.

Ketika Erdogan memerangi grup Gulen ini, pemerintahan Erdogan menemui bukti kalau siapa saja yang menentang usaha Gulen memutarbelitkan ayat-ayat Al-Quran akan didakwa dengan tuduhan serta bukti palsu yang bakal diselenggarakan oleh beberapa polis serta pendakwa yang dikuasai oleh jaringan Gulen lantas bakal dikenakan tuduhan sebagai Taliban, terrorist dll. Oleh itu Erdogan ketika itu. memilih jalan berdialog serta berkompromi dengan Gulen.

Sekarang Erdogan berjaya menyingkirkan beberapa besar jaringan Gulen di dalam kerajaan, institusi negara serta sebahagian perkhidmatan awam. Seterusnya pemerintahan Turki mengambil langkah membatalkan atau menyekat paspot Fethullah Gulen serta melaporkan dia ke Interpol untuk mengekstradisi Gulen. Kelompok-kelompok Zionis pula menyokong Gulen lantaran jaringan Gulen begitu bermanfaat untuk memberi maklumat rahsia negara Turki ke beberapa kumpulan Zionis serta mana-mana kerajaan yang memerlukan.

Catatan tambahan : Pendapatan dari jaringan sekolah serta bisnes dan derma di semua jaringan sekolah serta organisasi milik Gulen dianggarkan asetnya mencapai 30 billion US Dolar. Selain itu Turki juga membatalkan pasport hijau milik Gulen (pasport ini membolehkan seorang masuk berbagai negara tanpa memerlukan visa). Mahkamah Turki juga membuat keputusan supaya AS mengekstradisi Gulen dari AS.

Sebenarnya di setiap gerakan atau jemaah Islam ada kumpulan Gulenis ini yang mempunyai ciri-ciri yg sama biarpun mempunyai nama yang berbeza.

Post akan datang, Gulenis dalam GISBH…. InsyaAllah

Edirnekapi- Tepekent
7.05pm, Jul 30, 2016

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.