AnjangMuor's Travelog

Sila maklumkan penulis jika ada post di dalam blog ini yang bercanggah dengan fatwa untuk disunting…

Uncategorized

Apa itu BDS?

Kongsikan kepada yang lain
Share

BDS di Malaysia merujuk kepada gerakan “Boycott, Divestment, Sanctions” (Boikot, Penarikan Pelaburan, Sekatan) yang bertujuan untuk memberi tekanan ekonomi dan politik kepada Israel sehingga mereka mematuhi undang-undang antarabangsa dan menghormati hak asasi manusia rakyat Palestin. BDS adalah sebuah gerakan global yang dimulakan oleh masyarakat sivil Palestin pada tahun 2005.

Di Malaysia, BDS diterima dan disokong oleh pelbagai organisasi bukan kerajaan (NGO) serta segmen masyarakat yang berkomitmen terhadap perjuangan Palestin. Malaysia sendiri secara umum mempunyai pendirian yang kuat menyokong Palestin, dan ini tercermin dalam sokongan terhadap gerakan BDS. Beberapa tindakan BDS di Malaysia melibatkan kempen boikot terhadap produk dan syarikat yang berhubungan dengan Israel, advokasi untuk penarikan pelaburan dari syarikat yang menyokong penjajahan Israel, dan mendesak pemerintah untuk mengenakan sekatan terhadap Israel.

Gerakan ini sering mendapat liputan dalam media tempatan dan biasanya dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan seperti Viva Palestina Malaysia (VPM) dan BDS Malaysia. Aktiviti mereka termasuk kesedaran awam melalui forum, seminar, dan kempen media sosial untuk menggalakkan orang ramai menyokong BDS.

Untuk lebih lanjut mengenai BDS dan aktiviti di Malaysia, anda boleh merujuk kepada laman web rasmi organisasi yang menyokong gerakan ini atau mengikuti perkembangan di media sosial dan portal berita tempatan.

anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *