Aktiviti Semasa PKP di Rumah Rakit, Air Bintan.

Kongsikan kepada yang lain
Share
Kerapu antara ikan yang sangat sedap. Teksturnya halus. Perghh
Ada orang terkuarantin di Villa, ada yang di rumah kedai, ada ladang pertanian, ada di kondo dan ada juga yang stay at homenya di rumah rakit. Tak boleh ke mana, stay sini je la.
Kekal tenang! Jangan dapat kerapu kita jadi merapu Amir! Kupiah pun tak tentu arah dah…

https://www.anjangmuor.com/wp-content/uploads/2020/04/img_5560.mov

Mana lebih banyak, daun ke ikan?
Ikan-ikan yang tertangkap ini adalah kerana tak ikut arahan PKP maka mereka tersangkut di jaring. Begitu ke?
Yang pernah kita dengar, haiwan yang berjaya ditangkap oleh manusia adalah kerana ketika itu mereka lupa bertasbih kepada Allah kerana semua haiwan sentiasa bertasbih kepada Allah, apabila lupa, mereka akan menjadi tawanan pemangsa atau pemburu.
Ikan sumpit pun rezeki Allah begitu juga ikan-ikan yang lain.
Musim tamban. Ada yang agak lebar pendek. Ada yang kurus panjang.
Terima kasih Allah atas segala nikmat-Mu.

Alhamdulillah udang Tohe pun ada. Kena saiz besar-besar tu, fresh lagi, sedap giler… PKP celah ujian ada nikmat.
Sikit-sikit pun jadilah…
Allah… Allah
Macam tangan anjang je. Menjala tak pandai. Pegang udang pun takut terlepas je…
Goreng bodo pun ok dah ni…
Jangan pandang pada rupaku! Nikmati isiku yang sedap…

Adalah dalam 40kg tapi bukan setiap malam.
Ikan tamban untuk dibuat ikan kering.
Soalan kenapa namanya ‘siang ikan’? Haaa cuba jawab?
Kenal ikan apa ni?
Alhamdulillah dah jadi ikan kering.
Terima kasih YBhg Tuan Nik Hazani kerana beri peluang berPKP di sini. Dapatlah beraktiviti cara nelayan.

anjang

Seorang hamba Allah yang sedang berusaha mendapatkan rasa takutkan Allah dan rindukan Nabi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: