‘GISB Holdings : Model yang berjaya di peringkat global dalam sektor halal’

Kongsikan kepada yang lain
Share

TERJEMAHAN LAPORAN AKHBAR TURKI BERBAHASA ARAB

#HelalExpoOic2019 #WorldHalalSummit

#OICExpo2019

GISB Holdings : Model yang berjaya di peringkat global dalam sektor halal’

》Ekspo Halal 2019 telah menyaksikan sejak penubuhannya, penyertaan yang meluas dari beberapa syarikat Arab, dari negara-negara Barat serta Afrika yang terdiri dari 35 negara kesemuanya. Istanbul, Turki adalah lokasi perintis ekspo yang besar ini & sangat mengalu-alukan para peserta pameran.

Pameran ini berlangsung pada 28 November hingga 1 Disember.

Antara negara yang mengambil bahagian ialah Malaysia, yang mempunyai kehadiran yang menonjol dalam produk halal, dan dalam pelbagai sektor, termasuk perdagangan, hotel, kecantikan, kesihatan dan pakaian, menerusi GISB Holdings, sebuah syarikat perniagaan Islam dari Malaysia.

Diasaskan pada tahun 1998, GISB Holdings adalah salah satu syarikat terpenting dalam pasaran Halal. Syarikat itu adalah sekumpulan besar syarikat yang diasaskan di Malaysia, dengan cabang di 16 negara di seluruh dunia, termasuk satu di Istanbul.

Agensi Berita Turki telah mengadakan lawatan ke booth pameran syarikat untuk mengenali kegiatannya melalui kakitangan pentadbirannya.

“GISBH diasaskan dengan tujuan untuk mewujudkan ‘Islam sebagai Cara Hidup’ dalam semua bidang; pendidikan, kebudayaan, pertanian dan lain-lain,” kata salah seorang pegawai pentadbirannya, Tuan Ahmad Anuar Abdul Rahman.

“Selepas kejayaan syarikat ini di Malaysia, kami telah membuka cawangan di 16 negara termasuk Turki, Bosnia dan Herzegovina, Australia, China, Thailand, Jordan, Mesir, Arab Saudi, Uzbekistan dan Singapura,” katanya.

Abdul Rahman (Tuan Anuar) menegaskan bahawa tujuan syarikat mereka adalah penerapan sistem kehidupan ini mengikut prinsip-prinsip Islam, melalui tujuh sektor iaitu: perdagangan, pendidikan, pembangunan manusia, media, perkhidmatan, komunikasi dan komunikasi awam, kesihatan, pertanian dan penternakan.

“Di sektor perkhidmatan dan perdagangan, mereka mempunyai pusat perubatan, restoran dan perkhidmatan pemprosesan makanan, serta perkhidmatan kejuruteraan, produk komersil Ikhwan, dan syarikat perhotelan dan pelancongan, yang membezakan mereka adalah : semuanya halal,” katanya.

GISBH juga memberi tumpuan kepada sektor media.

Syarikat itu telah membuka pusat-pusat ekuestrian di tujuh negara di bawah slogan “Sukan Ekuestrian Sunnah Nabi, untuk melatih para peserta mengenai disiplin dan tanggungjawab menjulang panji-panji Islam yang tinggi.

Kumpulan Ikhwan juga menjalankan aktiviti dan projek lain di peringkat tempatan dan antarabangsa, seperti kembara ziarah & dakwah, di negara Islam dan bukan Islam untuk menyebarkan dakwah Islam di kalangan rakyatnya.

Syarikat itu menumpukan sebahagian besar kegiatannya kepada kerja-kerja kemanusiaan dan sosial melalui penubuhan Remaja Pembela Ummah yang mempunyai dua cabang di Malaysia dan Thailand. Selain kerja-kerja bantuan, mereka juga bertekad untuk menyediakan satu generasi yang menyediakan perkhidmatan kepada yang memerlukan di seluruh dunia.

‘ Ekspo Halal 2019’ telah dilancarkan edisi ketujuhnya di bawah naungan Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, dan dianjurkan oleh “Discovery” syarikat untuk pameran dan persidangan, dengan kerjasama Pusat Islam untuk Pembangunan Perdagangan, Institut Standards and Standards of Islamic Countries dengan sokongan Kementerian Perdagangan Turki.

Agensi Berita Turki adalah penaja media rasmi pameran ini.

By anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *