***المصلحة العامة تقدم على المصلحة الخاصة ***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. "Eh... Hj Johari! Bila sampai? Maaf, ana tak sempat nak kirim barang untuk kawan-kawan di Mekah, sibuk sangat." anjang menyapa Hj Johari De 'Arash yang baru melabuhkan punggungnya di kerusi ASH. Dia baru pulang dari mengerjakan umrah. Sebelum pergi, anjang memang niat nak kirim 'jajan' untuk kawan-kawan di sana tapi tak sempat kerana…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***MNM Irbid***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. "Abul Miqdam, kau cakap dengan Abi Mahmod macam ni, ...Aku dapat kedai baru di atas, samada engkau keluar dari premis ni, atau aku pindah ke premis baru.", kata Abu Iyyad padaku ketika aku bersalaman dengannya pagi tadi. Dia 'perangat' anjang supaya sewa premis sebelah MNM, kepunyaan tauke yang sama memandangkan pelanggan MNM semakin…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Cikgu Syafie Penang***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Dari 29hb lepas lagi Syh Husin dah BBM anjang beritau ada ahli GISB Penang buat umrah. Namanya Cikgu Syafie, dia pernah di Bt Hampar dan kenal dengan anjang. Puas anjang cuba ingat, tak jumpa di memori anjang ni. Umur dan meningkat. Banyak yang lupa. Baru-baru ni jumpa Syukri Pahang, budak Mu'tah dan isterinya…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Nostalgia Fardhu Ain Al Arqam, Sg Penchala***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Lepas motivasi ajaib sesi ke 2, anjang keluar dengan Syh Nik Hishamuddin ke Halaga. Nak beli kambing untuk bawa ke Madinah. Di Mekah ni banyak pilihan. Banyak persaingan. Jadi harga kambing lebih murah. Kalau yang kecil ke sederhana, bolehlah dapat dalam SAR250 sedangkan harga di Madinah menjangkau SAR400-450 seekor. Kebetulan Abil nak ke…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Dapur Pakistan***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Bertugas bawa jemaah malam tadi jam 1. Setelah taklimat ringkas, pimpin mereka. Bawa dari lobi hotel Najmatul Khalij di tepi terowong ke Masjidil Haram. Kali ni terowong dah tutup sebab ada penyelenggaraan. Tak de 'short cut' dah. Kena pusing lalu Syari' Hijrah, masuk jalan Ibrahim Khalil, hala ke kanan dalam 200 meter, sampailah…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Jabal Tsaur***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Destinasi pertama ziarah 'on the way' ke manasik haji ialah Bukit Tsaur. Biasanya bas akan ambil di hotel, jika jemaah duduk di hotel sepanjang Syari' Ibrahim Khalil atau Syari' Hijrah di Misfalah. Seawal 7 am, sudah berpusu-pusu bas melalui jalan-jalan ini, berhenti di tepi jalan, depan pintu hotel dan menambah sesak jalan yang sedia sesak…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Umrah 2013: Kisah & Iktibar- v***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. Mesir sinonim dengan Universiti Al Azhar yang melahirkan jutaan graduan-graduan ilmu Islam. Selama ratusan tahun umat Islam satu dunia bertumpu belajar pelbagai ilmu Islam di sana. Tetapi malangnya sejak puluhan tahun ini sistem Al Azhar hanya melahirkan pekerja-pekerja makan gaji, yang hanya bekerja ikut waktu pejabat. Bukan berjuang tanpa mengira waktu, mendidik masyarakat…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Umrah 2013: Kisah & Iktibar- iv***

Kongsikan kepada yang lain
Share

"Apa merah-merah di kain ihram kau ni?" Seorang jemaah umrah menegur rakannya. "Entahlah, kena sirap kat mana ntah..." Jawabnya simple. Setelah di'chek' rupanya darah dari buasir. Pak Cik ni mengidap buasir. Jenuh la call Syh Salleh, nak pastikan hukum hakam seorang yang berpenyakit begitu. Membawa najis. Sedangkan umrah itu ibadah khusus. Umrah kena dibuat dalam…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Umrah 2013: Kisah & iktibar-iii***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria. "Mulo-mulo jaji hotel 200 meter dari Masjij Hare, pah baya jadi 400 meter. Bilo sapa sini, lebih 1km. Kalu tahu mace ni, tak ikuk Travel ni.." Kata seorang kakak dengan slang Kelantan, entah betul tak anjang tulis di atas tu. Kawannya pula menambah, dia dah kira dari masjidil Haram ke hotel, 1200 langkah,…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more

***Selawat Nabi-1***

Kongsikan kepada yang lain
Share

Salam ceria.Abuya tak ajar kita semua Islam dalil semata-mata. Abuya didik kita dengan Islam praktikal. Dulu kalau kita masuk ke kampung-kampung atau markaz-markaz Darul Al Arqam, sebelum waktu sembahyang akan terdengar selawat yang mendayu-dayu. Selawat Badawi menjadi amalan pratikal. Sumber ketenangan dan kebahagiaan kita. Itu berterusan di era Rufaqa' dan lebih-lebih lagi di era Ikhwan.…

Kongsikan kepada yang lain
Share
Read more