Palm Jumeirah Dubai

Kongsikan kepada yang lain
Share

Palm Jumeirah, Kepulauan Ajaib Buatan Manusia Kini Berusia 20 Tahun

Dubai – Kepulauan buatan di Dubai, UEA, Palm Jumeirah genap berusia 20 tahun. Ia dikira sebagai ciptaan manusia yang ajaib dan mengagumkan.
Kepulauan ini membentuk pohon palma atau pokok kurma di mana terdapat hotel-hotel mewah, pantai-pantai yang indah dan dihuni oleh 80.000 orang.

Sekitar 120 juta meter padu pasir dikorek dan dibawa dari bawah Teluk Farsi, kira-kira 10 batu nautika dari kepulauan Palm Jumeirah.
Lebih dari 7 juta ton batu dilombong dari Pegunungan Hajar, bagian utara UEA. Batu-batu ini membentuk pemecah ombak berbentuk bulan sabit, sepanjang 11 kilometer yang melindungi pulau dari ombak besar dan angin kencang.

Nakheel, pemaju Palm Jumeirah, mengatakan semua batu dan pasir yang digunakan untuk membangun pulau itu dapat membentuk dinding setinggi dua meter yang boleh mengelilingi dunia sebanyak tiga kali.

Pulau seluas 560 hektar itu sangat besar. Dan pasukan Palm Jumeirah menggunakan teknologi garis satelit untuk membantu membangun pulau berbentuk daun juga para penyelam untuk memeriksa tingkat ombak di tiap tingkat yang berbeza.

By anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *