Bas mewah RM1.3j jadi tarikan

Kongsikan kepada yang lain
Share

Bas mewah RM1.3j jadi tarikan

KULIM: Sebuah bas persiaran eksklusif berharga RM1.3 juta menjadi tumpuan pengunjung di Karnival Islam di pekarangan Keda Mall di Taman Cendana di sini.

Bas persiaran dua tingkat milik Global Ikhwan Sdn. Bhd. (GISB) Travel and Tours Sdn. Bhd. itu dipamerkan di karnival tersebut yang berlangsung sejak kelmarin hingga Ahad ini.

Pengarah karnival, Mohd. Azral Mohd. Noor berkata, bas tersebut yang dilengkapi teknologi tenaga solar boleh membawa 37 penumpang serta mempunyai kelengkapan dan ciri-ciri mewah.

Menurut beliau, antara keunikan bas itu adalah memiliki sebuah bilik mesyuarat yang boleh memuatkan lebih 10 penumpang dan kerusi penum­pang yang selesa di tingkat atas.

Katanya, bas tersebut juga dilengkapi kerusi istirahat, peti sejuk dan tandas di tingkat bawah.

“Bas yang berharga RM1.3 juta ini dibeli kira-kira lapan bulan lalu dan ditempah khas dengan idea reka bentuk diilhamkan oleh Pengerusi Eksekutif GISB Holdings Sdn. Bhd., Nasiruddin Mohd. Ali,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Karnival Islam bertemakan ‘Perniagaan Islam Membangun Ekonomi Ummah’ itu dianjurkan GISB Holding sempena pe­rasmian pasar raya Ikhwan Mart.

Antara acara diadakan sepanjang karnival itu adalah gerai pameran dan jualan, persembahan nasyid, teater, forum perdana, sukan berkuda dan sukaneka.

Ikhwan Mart merupakan rangkaian pasar raya di bawah GISB Holdings yang mempunyai lebih 28 buah cawangan di seluruh negara serta di luar negara termasuk di Indonesia, Thailand dan United Kingdom.

GISB Holdings diasaskan oleh arwah Ustaz Ashari Muhamad yang menumpukan kepada ekonomi Islam dan kini semakin berkembang maju selaras dengan perkembangan teknologi masa kini.

Mohd. Azral memberitahu, pada masa ini, bas persiaran itu hanya digunakan oleh kakita­ngan GISB Holdings dan belum dibuka kepada orang ramai lagi.

“Kemungkinan pada masa akan datang kami akan membuka kepada orang ramai untuk tempahan terutama kegunaan syarikat dan individu yang memerlukannya,” jelas­nya.

Seorang pengunjung dari Padang Serai, Nazim Abdul Wahab, 49, berkata, dia berasa kagum dan teruja apabila dapat menaiki bas persiaran itu.

“Inilah pengalaman kali pertama saya menaiki bas persiaran yang mempunyai ciri-ciri mewah kerana sebelum ini hanya dilihat di media sosial sahaja,” katanya.

Kredit: utusan.com.my

Anjang: Islam boleh diperjuangkan dengan pelbagai cara khasnya di zaman moden ini kerana masyarakat atau sasaran dakwahnya pun dari pelbagai golongan. Pembelian bas mewah seperti ini sangat tepat untuk usaha dakwah dapat dilaksanakan secara berkesan. Motto “Silaturrahim: Ziarah-Dakwah-Tijarah” yang diperkenalkan oleh Pengerusi Eksekutif GISBH dapat dilaksanakan menerusi kenderaan seumpama ini.
Ya Allah, pandulah kami dalam segala urusan.

Vila GISBH Amman

1.27pm, Jan 1, 2022

By anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

2 comments

  1. Salam Tuan,dulu Tuan ade tulis artikel pasal Dr zaidi yg meninggal di syria…boleh send kt saya artikel tu..
    Tkasih

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *